Klavertje vier wijst je de weg

Cartoon

Tienen heeft een nieuw stadslogo. Vanaf nu is het gedaan met tintelen. Al te veel moeite heb je niet nodig om in het nieuwe logo een klavertje vier te herkennen, een plantje dat in de natuur maar zelden voorkomt. Eens je het gevonden hebt, brengt het geluk.

Dat men een klavertje vier als symbool voor de stad kiest, is niet zo’n gek idee. Je moet al enorm veel geluk hebben om binnen de maand een afspraak met de stadsdiensten te kunnen versieren. Je moet ook al enorm veel geluk hebben om ’s avond na 20 uur nog een café open te vinden, laat staan een winkel om je boodschappen te doen, tenzij je uiteraard naar een nachtwinkel trekt. Om nog maar te zwijgen over de zeldzame toerist die zonder te verdwalen het stadscentrum vindt na invoering van het nieuwe bereikbaarheidsplan.

Volgens een legende heeft Eva het klavertje vier meegenomen uit de tuin van Eden als herinnering aan het paradijs. Effectief, ooit was Tienen een paradijs voor handelaars. Van een andere legende weten wij dat elk deelblad iets voorstelt: het eerste is hoop, het tweede vertrouwen, het derde liefde en het vierde geluk. Daar kunnen ze op het stadhuis van meespreken; hebben wij van horen zeggen.

Het getal vier is een heilig getal. Er zijn vier seizoenen (winter, lente, zomer, herfst), vier elementen (water, vuur, lucht en aarde), vier windstreken (noord, oost, zuid, west). In Tienen zijn er vier partijen die de macht in het schepencollege delen.

“Tienen is een kruispunt van mogelijkheden”, klinkt het bij de stad. “Wij staan hier op een kruispunt waar mensen elkaar ontmoeten, waar nieuwe kansen ontstaan en waar steeds nieuwe wegen worden ingeslagen. Tienen heeft zoveel te bieden op het vlak van wonen en werken, maar ook beleving staat hier centraal. Geïnspireerd door de oude Romeinse wegen die Tienen doorkruisten en onze rijke geschiedenis, tekenden we een plattegrond uit voor de toekomst. Noem ons logo dus gerust een klaverblad. Maar dan eentje dat verandert van vorm en net als Tienen nooit stilstaat. Dat telkens openingen biedt naar nieuwe wegen voor élke Tienenaar.”

De prachtige intentie van de stad met haar nieuwe logo kan inspirerend werken voor het bedrijfsleven. Zo zou de Tiense Suikerraffinaderij, die nu al suikerklontjes produceert in de vorm van kaartspelfiguren, er ook kunnen maken in de vorm van een klavertjes vier. Met als slogan: “meng wat geluk door je koffie”. Kim’s Chocolates zou pralines kunnen creëren in deze vorm. Allicht valt er ook met onze lokale brouwers een idee uit te werken om gezamenlijk Tiense bierkaartjes in de klaverviervorm in de markt te zetten. Mogelijkheden legio.

Rik Poulman

Lees meer over