UCLL-studenten openen vier pop-ups in hartje Leuven
Je kan in de pop-ups tot en met zaterdag 4 maart unieke designercreaties van gerecycleerde items vinden, ontwerpen van Belgische ontwerpsters, exclusieve bloementhee en lokale lekkernijen. De studenten doneren een deel van de winst bovendien aan een zelfgekozen goed doel: Kom op tegen Kanker.
De studenten van het keuzetraject Kmo en Ondernemen gingen van creatieve concepten naar volwaardige shops. Dat proces verliep, met de nodige coaching, vrij vlot, zo vertelt Robbe Verhaege van pop-up Second Time Around: “We zijn vertrokken vanuit het idee om iets duurzaams te doen, omdat dat voor ons belangrijk is, en we wilden iets moois maken. We kozen voor een high-end en trendy concept, wat vaak net niet duurzaam is, en maakten het dat wél. Zo gingen we onder meer met wijnflessen, vinylplaten en tassen creatief aan de slag."
De centrale locatie op de Bondgenotenlaan charmeert zowel coaches als de jonge ondernemers. Demi Schodts van Tea for You: “Het is een fantastische ervaring. Wie kan als 20-jarige zeggen dat ie een winkel heeft gerund op de Bondgenotenlaan?” Julie Vanstraelen, hoofdcoördinator hoger onderwijs bij Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), vindt de pop-ups ook een aanwinst: “We zijn vanuit Vlajo heel vereerd dat we dit project mee mogen begeleiden. De studenten hebben dat allemaal super gedaan en het is fantastisch om hun groeiparcours te zien. Vlajo staat voor dromen, doen, durven en doorzetten en die d’s komen hier maximaal in voor.”
Omnichannel: futureproof ondernemen
De studenten openden hun webshops al in het najaar, maar ontmoeten nu voor het eerst live hun klanten. Studente Elfride Heylen van Manu-Elle: “We hebben hier ongelofelijk naartoe geleefd. Het is echt super, ik voel mijn ondernemershart keihard kloppen! Ik voel mezelf ook groeien als ondernemer: leveranciers contacteren, contracten afsluiten, onze marketing sterk houden, financieel beheer en natuurlijk de web- en fysieke shop combineren.” De coaches benadrukken de nood aan een sterke connectie tussen beide shoptypes bij ondernemerschap. Joëlle Fleerackers baatte haar eigen detailhandel uit in hartje Leuven, voor ze haar passie voor ondernemen besloot door te geven als lector: “Omnichannel is als retailtrend door corona in een stroomversnelling geraakt. Naast een bakstenen winkel is ook een webshop met dezelfde look & feel een must geworden voor elke ondernemer. Daarom laten wij onze studenten zowel online als offline een winkel uitbaten. Als coaches kijken we toe of het volledige plaatje klopt.”
Lokaal samenwerken
Elke pop-upstudent voert ook ‘Think global, act local’ hoog in zijn vaandel. “Die lokale verankering, het zoeken naar de juiste lokale partners en expertise is erg belangrijk”, aldus UCLL-coach Karine Appeltans. “UCLL heeft heel wat retailexpertise in house, maar toch gaan ook wij die samenwerking met lokale ervaringsdeskundigen en netwerken graag aan."
De studentengroepen werkten in die geest ook samen met heel wat Leuvense leveranciers en ontwerpers voor hun producten. Pop-up Hagelandse Vrienden werd zelfs partner van ‘Straffe Streek’ van Provincie Vlaams Brabant. Student Thibeau De Becker: “Lokaal met een verhaal uit het Hageland was ons startpunt. We willen onze eigen streek in de kijker zetten met onze productkeuze. We hebben bijvoorbeeld chocolade van een lokale chocolatier in Betekom, bieren uit het Aarschotse en Leuvense, speculaas en wafels van Scherpenheuvel en appelsap uit Herent.”
De 4 shops vind je ook op www.ucll.be/popupsleuven :
- Second Time Around vormt tweedehandsartikelen en oude spullen om tot trendy ‘high-end’ decoratie en interieurstukken.
- Hagelandse Vrienden brengt ‘het verhaal achter lokaal’ met een toegankelijk assortiment streekproducten.
- Manu-Elle focust op vrouwelijke Belgische ontwerpers, met handgemaakte producten voor vrouwen door vrouwen.
- Tea for You verspreidt warmte en gezelligheid met een uitgebreid assortiment van bloementhee, honing en planten.