Teleurstelling, gelatenheid en onbegrip heersen bij sluiting methodeschool Het Atelier in Tienen
Het Atelier is een pedagogisch concept waarbij vooral wordt ingespeeld op persoonlijke noden van leerlingen die hun draai niet kunnen vinden in het onderwijs van een grote middelbare school, zonder te spreken dat het om “probleemgevallen” zou gaan. Er zitten wel wat kinderen met een milde vorm van ASS en andere leerstoornissen, maar soms gaat het ook om gastjes voor wie de schoolomgeving hen niet ligt. De resultaten die Het Atelier met die kinderen boekt, zijn in een aantal gevallen merkwaardig te noemen. Helaas kan de methodeschool als zelfstandige entiteit niet worden erkend en zocht ze aansluiting bij vzw De Met.
“Wij wisten dat die samenwerking zou eindigen”, zegt Sonia Parent, “maar de vzw heeft ons pas op 29 april hiervan op de hoogte gebracht terwijl het besluit daarvoor reeds begin kalenderjaar was genomen zonder overleg en zonder inspraak van de ouders zonder informatie naar ouders en leerlingen. Door de laattijdige informatie was het voor ons niet meer mogelijk met een ander school bestuur in zee te gaan. Op onze vraag aan het departement Onderwijs wat mij moesten doen, kregen wij bevestiging dat de inschrijvingen konden doorgaan. Tot gisteren het bericht kwam dat de school dicht moest.”
Lees verder onder de foto
Ouders zijn ook ontgoocheld
Sonia Parent: “Wij hebben heel wat nieuwe leerlingen ingeschreven. Ik vrees voor hen dat zij noodgedwongen een andere school moeten zoeken. Als er onverwacht toch nog een oplossing uit de bus komt, zijn ze steeds welkom. We organiseren nog wel tijdelijk een opvang indien ze niet onmiddellijk naar een andere school kunnen of willen. Dat geldt eveneens voor de kinderen die hier vorig jaar les volgden.” Voor een paar onder hen is thuisonderwijs een alternatief met ondersteuning vanuit Het Atelier.
“Voor ons is het een droom die uit mekaar spat”, reageert mama Eva Dereymaeker. “Mijn kind was hier op zijn plek. Ik heb hier een leergierige jongen teruggekregen. Bijzonder jammer dat dit wordt stopgezet. Wij hebben het vroeger in een klassieke school geprobeerd. Daar lukte het niet. Hier wel omdat het kind centraal staat.”