De inwoners van de Diestse deelgemeenten Schaffen en Deurne blijven vrijdag onverwacht met hun afval zitten. Donderdagavond om 21.26 uur liet afvalintercommunale Limburg.net weten dat de geplande ophalingen niet doorgaan. Aanleiding is een beslissing van Renewi, een Nederlandse onderaannemer van Limburg.net, die wegens de aanhoudende hitte geen afval meer inzamelt in gebieden waarvoor code rood geldt. Burgemeester Geert Cluckers (DDS) reageert bijzonder scherp op de gang van zaken.
Volgens Limburg.net besliste de hoofddirectie van Renewi in Nederland donderdagavond om op vrijdag geen afvalinzameling uit te voeren in regio’s waar code rood van kracht is. Daardoor vallen ook enkele ophalingen binnen het werkingsgebied van Limburg.net weg. Voor Diest betekent dat dat huisvuil, pmd, keukenafval, textiel en tuinafval niet worden opgehaald.
Bij het stadsbestuur kwam de beslissing hard aan. “Ik ben zeer ontstemd”, reageert burgemeester Geert Cluckers. “Wij zijn niet op de hoogte gebracht. Meer nog, gisteren kregen we nog de vraag van de ophaler om de bewoners te vragen het afval een uurtje vroeger, of zelfs gisteravond al buiten te zetten, zodat de ophaling vroeger zou kunnen beginnen.”
De burgemeester begrijpt bovendien niet waarom de ophaling in Diest wordt geschrapt. Volgens hem bevindt de stad zich niet in een zone met code rood, maar geldt er code oranje.
“Vermits wij in code oranje liggen, ga ik ervan uit dat het afval toch zal worden opgehaald”, zegt Cluckers. “Men zegt dat mensen naar het containerpark moeten gaan met hun afval, maar mensen zijn gaan werken en het containerpark sluit om 12 uur. Ik vind dit een situatie die echt niet kan.”
Om te vermijden dat het afval op straat zou blijven staan, besloot de stad zelf in te grijpen. Vrijdagochtend trokken medewerkers van de stedelijke diensten de baan op om de afvalophaling alsnog uit te voeren.
Om te vermijden dat het afval op straat zou blijven staan, besloot de stad de ophaling zelf te organiseren. Medewerkers van de stedelijke dienst Openbaar Domein trokken vrijdagochtend de baan op om het afval alsnog op te halen. “We laten onze mensen niet in de steek”, zegt burgemeester Cluckers. “Zelfs ons diensthoofd Openbaar Domein is mee op pad om de ophaling te doen. De kosten van deze noodoperatie zullen we verhalen op Limburg.net, dat op zijn beurt maar moet aankloppen bij Renewi.”