De gemeenteraad van Aarschot heeft donderdagavond beslist om een permanente zone 30 in te voeren in de Albertlaan, het Begijnhof en de Statiestraat. De maatregel volgt op overleg met buurtbewoners, die al geruime tijd aandrongen op een lagere maximumsnelheid om de leefbaarheid in de omgeving te verbeteren.
Volgens burgemeester Gwendolyn Rutten (Iedereen Anders) kwam het initiatief rechtstreeks vanuit de buurt. Bewoners klaagden al langer over de verkeerssituatie in de drie straten. Naast de verkeersdrukte zorgden ook trillingen door het passerende verkeer voor hinder aan verschillende woningen.
Na overleg met schepen van Mobiliteit Annick Geyskens (N-VA) en schepen van Openbare Werken Gerry Vrancken (Iedereen Anders) besliste het stadsbestuur om de maximumsnelheid er definitief te verlagen naar 30 kilometer per uur.