De stad Aarschot investeert in een grootschalig project om regenwater op te vangen en opnieuw te gebruiken. Met steun van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) in het kader van de Blue Deal krijgt het Stedelijk Sportcentrum Demervallei een uitgebreid systeem van regenwaterputten. Daarmee wil de stad het verbruik van drinkwater verminderen en tegelijk beter omgaan met periodes van droogte.
Samen met rioolbeheerder Riopact en de VMM wordt het regenwater van de daken van het sportcentrum en het aanpalende zwembad – samen goed voor een oppervlakte van ongeveer vijfduizend zevenhonderd vierkante meter – opgevangen in dertien regenwaterputten van tienduizend liter en twee putten van vijfduizend liter. “Dat levert een totale opslagcapaciteit van maar liefst honderdveertigduizend liter op”, zegt burgemeester Gwendolyn Rutten (Iedereen Aarschot). Volgens schepen van Openbare Werken en Waterbeheersing Gerry Vranken (Iedereen Aarschot) is dit een belangrijke stap in de strijd tegen waterschaarste. “Elke liter regenwater die we opvangen en niet uit de drinkwaterleiding of het grondwater moeten halen, is een stap vooruit. Tegelijk verkleinen we zo de kans op wateroverlast.” Het opgevangen regenwater zal onder meer gebruikt worden voor het besproeien van bloemen en planten en voor het reinigen van straten en fietspaden. De stad onderzoekt ook of het regenwater kan ingezet worden voor de toiletten van het sportcentrum en het zwembad.