De gemeente Geetbets investeert ruim 510.000 euro in de renovatie en vernieuwbouw van ontmoetingscentrum De Poel in Grazen. Dankzij een Europese EFRO-subsidie van ruim 204.000 euro wordt het verouderde buurthuis omgevormd tot een energiezuinige en multifunctionele plek voor verenigingen, scholen, senioren en buurtbewoners. De werken lopen tot juli 2028.
De Poel is een buurthuis uit de jaren zestig dat al een tijd leegstaat. Met de renovatie wil Geetbets het gebouw opnieuw een belangrijke plaats geven in het dorpsleven. Het vernieuwde ontmoetingscentrum moet een plek worden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en waar verenigingen en organisaties activiteiten kunnen organiseren. Het gebouw zal gebruikt kunnen worden door onder meer de scouts, seniorenverenigingen, een petanqueclub, scholen en buurtbewoners. De gemeente wil minstens duizend unieke bezoekers en meer dan tachtig activiteiten per jaar verwelkomen.
De renovatie zet sterk in op energiebesparing. Het dak, de muren en de vloer worden beter geïsoleerd en er komt een ventilatiesysteem met warmterecuperatie. Daarnaast worden een warmtepomp, zonnepanelen en energiezuinige ledverlichting geplaatst. Door deze ingrepen zal het energieverbruik met meer dan zestig procent dalen en wordt de CO₂-uitstoot met ongeveer tien ton per jaar verminderd.
Meer dan half miljoen euro investeringen
Voor het project investeert Geetbets 510.804,06 euro. Daarvan wordt 204.321,60 euro betaald met steun uit het Europese EFRO-programma. In totaal ontvangen zeven projecten van Vlaams-Brabantse gemeenten samen meer dan 2,1 miljoen euro voor energiezuinige renovaties van publieke gebouwen.
Volgens burgemeester Jo Roggen (Open Dorp) wordt De Poel opnieuw een warme ontmoetingsplek voor de inwoners van Grazen en toont het project dat ook kleinere gemeenten kunnen investeren in duurzame infrastructuur. Gedeputeerde Ann Schevenels (Anders) benadrukt dat het vernieuwde gebouw niet alleen het verenigingsleven versterkt, maar ook de sociale samenhang in de gemeente.
Naast de lokale functie wil Geetbets van De Poel ook een voorbeeldproject maken voor andere gemeenten. Samen met partners zoals het Vlaams Energiebedrijf en Fluvius zullen de ervaringen en resultaten gedeeld worden via netwerken, werfbezoeken en publieksmomenten.
De werken lopen tot 10 juli 2028. Eerst worden de gebouwen grondig gerenoveerd en voorzien van energiezuinige technieken. Daarna volgt de inrichting, zodat De Poel opnieuw volledig kan uitgroeien tot een modern en duurzaam ontmoetingscentrum voor deelgemeente Grazen.