Oudere inwoners van Kortenaken die nood hebben aan verkoeling kunnen van 23 tot en met 26 juni terecht in een gekoelde ruimte van het OCMW in Miskom. Met het initiatief wil de gemeente, samen met het OCMW, extra aandacht besteden aan het welzijn van kwetsbare inwoners tijdens de warme dagen.
De koele ruimte bevindt zich in het zaaltje van het OCMW in Miskom en is uitgerust met airconditioning. Senioren die het thuis moeilijk hebben door de aanhoudende warmte zijn er welkom om even af te koelen en uit te rusten. De ruimte is dagelijks geopend van 10 tot 16.30 uur, met uitzondering van vrijdag, wanneer ze toegankelijk is tot 13 uur. Het initiatief kwam er na een oproep van Eerstelijnszone Zuidoost Hageland (ELZOH). Volgens de huisartsenkring hebben heel wat oudere personen het tijdens warme periodes moeilijk met de hoge temperaturen in hun woning. Schepen van Welzijn Kim Vandepoel (KORTbij) benadrukt dat extreme warmte een grote impact kan hebben op de gezondheid, zeker bij ouderen. Met de tijdelijke koele ruimte wil de gemeente hen een veilige en comfortabele plek aanbieden. Ze roept ook familieleden, buren en vrienden op om extra aandacht te hebben voor ouderen in hun omgeving en hen indien nodig op het initiatief te wijzen. Voor meer informatie kunnen inwoners contact opnemen met het OCMW via 011 49 03 56. Ouderen die gebruik willen maken van de koele ruimte maar mobiliteitsproblemen hebben, kunnen eveneens contact opnemen zodat naar een oplossing kan worden gezocht.