Gooi je een kauwgom of peukje weg? Dan riskeer je een boete tot 350 euro

Hoegaarden
Afbeelding

Jouw kauwgom, peuk of afvalzakje foutief achterlaten, wordt al gauw een dure grap. Een boete kan oplopen tot 350 euro. Tijdens de Week van de Handhaving, van 4 tot 10 oktober, zetten steden en gemeenten in op extra controle, zo ook in Hoegaarden.

Van 4 tot 10 oktober roept Mooimakers, een initiatief van de overheid dat iets wil doen aan het zwerfvuil in onze steden en gemeenten, handhavers in heel Vlaanderen op om een week lang, tijdens de zogenaamde Week van de Handhaving, extra aandacht te besteden aan het probleem van zwerfvuil en sluikstorten. “Niemand wordt graag aangesproken op zijn of haar gedrag, maar daarom deze campagne”, luidt het bij de initiatiefnemers.

Tijdens de maand oktober zetten de gemeente extra controles door handhavers in. Wie betrapt wordt, krijgt een aanmaning of boete, naargelang de overtreding. Daarnaast wordt ingezet op de vorming van de zwerfvuilvrijwilligers. Dit allemaal om duidelijk te maken dat zwerfvuil en sluikstort achterlaten echt niet kan. Gemeente Hoegaarden zegt volmondig nee tegen zwerfvuil en sluikstort.

Op 28 september organiseert de milieudienst van Hoegaarden, voor alle zwerfvuilmeters en -peters, een vorming rond professioneel communiceren rond handhaving zwerfvuil en sluikstorten.