Dreambaby gaat toekomst tegemoet onder nieuwe eigenaar

dreamland
Colruyt Group heeft een akkoord bereikt met het management van Supra Bazar voor de verkoop van 100% van de aandelen van Dreambaby.

Supra Bazar is een Belgisch familiebedrijf dat is uitgegroeid tot één van de grotere lokale retailspelers in het segment non-food én heeft een zeer relevante ervaring in de babysector met hun Supra Bazar-winkels en de recent overgenomen Kabine family conceptstores. Colruyt Group gelooft dat Dreambaby, onder de vleugels van Supra Bazar, een gezonde en duurzame toekomst tegemoet gaat en voluit haar hernieuwde strategie kan uitvoeren als dé nationale babyspeciaalzaak in België met een focus op jonge gezinnen.

Stefan Goethaert, CEO van Colruyt Group, licht toe: "Dreambaby heeft het voorbije jaar al heel mooie stappen gezet. We geloven dat de reeds geleverde inspanningen nog meer tot hun recht gaan komen samen met het management van Supra Bazar. Het voorbije jaar was bijzonder pittig voor alle Dreambaby-medewerkers, en ook dit nieuws zal in eerste instantie hard aankomen. Afscheid nemen van 256 heel geëngageerde collega’s is natuurlijk niet evident. Tegelijk zijn we overtuigd dat dit de beste oplossing is voor de medewerkers én voor het verdere voortbestaan van het merk.”  

Bavo Vanhalst, CEO van Supra Bazar, vult aan: “We kijken er enorm naar uit de medewerkers én de klanten van Dreambaby te verwelkomen. Voor ons is dit de uitgelezen kans om op nationaal vlak een grote stap te zetten in deze voor ons zo interessante en onmisbare babymarkt. En de klanten zullen uiteraard kunnen blijven rekenen op de goede begeleiding die ze van Dreambaby gewend zijn.” ​ ​ ​

De transactie

Colruyt Group en het management van Supra Bazar zijn tot een akkoord gekomen waarbij ze 100% van de aandelen van Dreambaby zullen overnemen en dus controle zullen verwerven over Dreambaby. De transactie is onderworpen aan de goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). De intentie is om de transactie tegen de zomer te finaliseren. Beide partijen zijn overeengekomen geen details met betrekking tot het akkoord vrij te geven.

In de jaarcijfers van het boekjaar 2023/24 zal het resultaat van Dreambaby gepresenteerd worden als ‘resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten’. Het resultaat van Dreambaby voor boekjaar 2023/24 wordt ingeschat op een verlies van maximum EUR 20 miljoen, bestaande uit het operationeel verlies en een aantal éénmalige effecten zoals afwaarderingen en de verwachte impact van deze transactie. Een deel van de éénmalige effecten is reeds verwerkt in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2023/24.

Bij voltooiing van de transactie zal Dreambaby niet langer integraal geconsolideerd worden in de geconsolideerde cijfers van Colruyt Group. De groep zal desgevallend overeenkomstig de toepasselijke regelgeving nader communiceren over verdere evoluties.

Dreambaby realiseerde in boekjaar 2022/23 ongeveer EUR 60 miljoen omzet en telde toen 32 winkels. Vandaag telt Dreambaby 27 winkels en 256 medewerkers.