Serene Sint-Rochusverlichting op 15 augustus

Aarschot
Afbeelding

Naar jaarlijkse traditie zullen de Aarschottenaren op 15 augustus hun stad met kaarsjes verlichten. Net zoals vorig jaar doet de stad een warme oproep aan haar inwoners om de Sint-Rochusverlichting in hun eigen buurt te beleven en niet met z’n allen naar de binnenstadte komen. Ook aan mensen van buiten Aarschot wordt gevraagd om niet naar het centrum afte zakken. In de binnenstad zal tijdens de Sint-Rochusverlichting een mondmaskerverplichting gelden.

In tegenstelling tot eerdere berichten is er helaas ook dit jaar nog geen Sint-Rochusverlichting zoals het reeds een lange traditie is. “Er zijn geen optredens, geen extra grote terrassen en geen massabijeenkomst in onze stad. We houden het nog één keer rustig en sereen. De vaccinatiecampagne verloopt heel goed in onze stad. We zijn er bijna, laat ons dus vlak voor de eindmeet nog even ons verstand gebruiken en voorzichtig zijn”, zegt burgemeester Gwendolyn Rutten (Open VLD). 

Back to the roots

We keren terug naar de oorsprong, ‘back to the roots’. Aarschot leed in het verleden onder een zware pestepidemie. De Aarschottenaren brandden daarom kaarsjes voor Sint-Rochus om de pest zo te verdrijven. Na de epidemie beloofden de inwoners om elk jaar op de vooravond van het naamfeest van Sint-Rochus kaarsjes te branden als dank. De traditie is nu ongelofelijk actueel door de coronacrisis. Het branden van kaarsjes heeft vandaag dus een grote symbolische waarde.

Maak het gezellig in je buurt

Schepen van Toerisme Annick Geyskens (N-VA) roept alle inwoners op: “Ook tijdens deze serene editie houden we onze eeuwenoude traditie in ere. De lichtekes, dat is iets van ons, dat is authentiek Aarschot. Steek dus massaal kaarsjes aan. Verlicht je woning of nog beter: sla de handen in elkaar met je buren en verlicht de hele straat. Kortom, maak het gezellig in je eigen buurt. Niet alleen in Aarschot, maar ook in de deelgemeenten. Post een foto van je verlichte woning of straat met #sintrochusverlichting, zo kan heel Aarschot meegenieten.” 

Mondmasker verplicht

“Het coronavirus is nog niet volledig onder controle. Een groot percentage van onze inwoners is al volledig of gedeeltelijk gevaccineerd, maar we zijn nog bezig aan die laatste sprint naar de eindmeet. Daarom willen we nog voorzichtig zijn. In dat kader hebben we beslist om een tijdelijke mondmaskerverplichting in te voeren voor de binnenstad. Er geldt een mondmaskerplicht op zondag 15 augustus van 19 uur ‘s avonds tot 1 uur ‘s nachts op het openbaar domein en in publiek toegankelijke plaatsen van Aarschot-centrum”, besluit burgemeester Rutten.