Wielrenner Georges Claes wordt postuum ereburger van Boutersem: met de kassei van Parijs-Roubaix

Boutersem
Afbeelding
Guy Vanbelle bij Georges en Gilberte met centraal de kassei

Op de jongste gemeenteraad heeft Georges Claes “postuum” de onderscheiding “ereburger van Boutersem “gekregen.

Georges Claes werd op 7 januari 1920 werd geboren. Zijn indrukwekkend palmares tussen de jaren 43 en 50, en vooral zijn overwinningen  in Parijs-Roubaix (1946 en 1947) spreken tot de verbeelding en hij wordt in één adem genoemd in het zeer exclusieve lijstje van grote namen. Hij had een grote wilskracht en heeft vele mensen uit Boutersem kippenvel bezorgd. Als inwoner van Kerkom werd de naam van Georges Claes regelmatig wereldnieuws waardoor hij de gemeente op de kaart heeft gezet.

Georges Claes had een dochter Gilberte en een zoon Georges (Georges Claes Junior) die lange tijd in Kerkom woonde. Nu woont Georges in Leuven en Gilberte in Korbeek-Lo. Het ouderlijke huis met opschrift ‘Café Parijs-Roubaix ‘schittert nog steeds als een icoon langs de Malendriesstraat in Kerkom, maar is geen café meer.

Lees verder onder de foto