Burgemeesters van Kortenaken en Glabbeek zijn beperkte middelen die De Lijn krijgt meer dan beu

reekmans-mollu

De burgemeesters van de gemeenten Kortenaken en Glabbeek zijn de, zo zeggen ze, problemen bij De Lijn in de regio mee dan beu. Ze eisen dan ook maatregelen om dit te verhelpen en kijken daarbij naar de overheid.

Kortenaaks burgemeester Kristof Mollu en zijn collega in Glabbeek Peter Reekmans (Dorpspartij) trekken samen aan de alarmbel.

Naar eigen zeggen werd Mollu al regelmatig gecontacteerd door inwoners van deelgemeenten Waanrode en Kersbeek-Miskom die problemen ondervinden op de buslijn 420 (Tienen-Diest) die rijdt langs de N29.

“De bus zit ’s morgens en ’s avonds vaak overvol waardoor schoolgaande kinderen op elkaar zijn geplakt of niet meer kunnen opstappen. Verder krijg ik ook verschillende meldingen over een bus die niet komt opdagen zonder enige communicatie. De klachten dateren al van vorig jaar maar zijn de laatste tijd enorm toegenomen in aantal. Ik heb me bevraagd bij De Lijn en daar kreeg ik te horen dat men in de dienstregeling geen aanpassingen kan doen. Er zijn op dit moment geen grotere of extra bussen en chauffeurs ter beschikking”, zegt Mollu.

“Mijn samenwerking met De Lijn is altijd goed geweest maar zij zijn ook gebonden aan de middelen die ze ter beschikking hebben. Door de aanhoudende besparingen van de Vlaamse Overheid op het openbaar vervoer is De Lijn niet meer bij machte om de werking te waarborgen. In onze gemeente zijn er al zeer weinig bussen en bij de lijnen die er nog wel zijn, duiken ook steeds vaker problemen op. Ik wil de Vlaamse overheid dan ook oproepen om een structurele oplossing te voorzien en heb hiervoor een schrijven gericht naar de bevoegde minister.”

In Glabbeek niet anders

Glabbeeks burgemeester Reekmans sluit zich aan bij het protest van zijn collega uit Kortenaken.

“Wij horen in Glabbeek ook al geruime tijd meer klachten dan voordien. Vooral dan van ouders van schoolkinderen die plots geconfronteerd worden met een bus die niet opduikt zonder verwittiging waardoor men dan in allerijl een alternatief dient te zoeken om de kinderen in school te krijgen. Dit is niet aanvaardbaar omdat een busabonnement voor scholieren toch een stevige kostprijs heeft, dan heeft men ook recht op een degelijke en betrouwbare dienstverlening. Het is hoog tijd dat de Vlaamse overheid opnieuw eens gaat investeren in zijn kerntaken zoals openbaar vervoer.”