UNIZO zet schouders onder startende ondernemers met adviesmarkt in 3Hoog

unizo
Onze economie heeft doorlopend nood aan nieuw bloed, nieuwe starters met creatieve ideeën die er volop voor willen gaan en met hun toegevoegde waarde welvaart creëren. Om startende ondernemers alle kansen te bieden  organiseert UNIZO ook dit voorjaar vijf startersroadshows, één in elke provincie. 

“Onze roadshows zijn populair, de goesting om te starten blijft groot. Dat is goed én nodig”, zegt Directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel, Elke Tielemans. De voorbije jaren kende het aantal startende bedrijven een constante stijging. Die groei lijkt vorig jaar te zijn gestopt, dat blijkt uit een analyse die UNIZO voerde op basis van recente cijfers van GraydonCreditsafe. In 2022 zijn er in Vlaams-Brabant 7 procent en in Brussel 5,5 procent minder starters dan in 2021. “Aangezien de jaren daarvoor echte recordjaren waren is deze terugval niet alarmerend, maar de trend mag zich niet verder zetten. Starters zorgen voor innovatie, creatieve ideeën en spelen in op nieuwe maatschappelijke trends. We willen mensen die dromen om een eigen zaak te starten inspireren en aanmoedigen maar ook goed informeren en begeleiden.”

UNIZO heeft traditioneel een sterke starterswerking. Via het startersplatform werden vorig jaar meer dan 2.000 potentiële ondernemers geïnformeerd, 800 starters en prestarters zijn effectief begeleid.

“Heb je al een goed doordacht plan, of zit je nog in de embryonale fase? Op de startersroadshow is iedereen welkom. We brengen er mensen met ondernemersgoesting in contact met experten en adviseurs”, zegt Elke Tielemans.

Golden ticket voor UCLL pop-upstore Manu-elle

Ook dit jaar baten de studenten Bedrijfsmanagement, keuzetraject KMO & Ondernemen, van UCLL Leuven opnieuw enkele pop-upstores uit. Het studententeam van ‘Manu-elle’ kreeg vorige week een golden ticket voor de UNIZO-Startersroadshow op 15 maart in Leuven uit handen van UNIZO-coaches ‘Onderwijs & Ondernemen’ Kaat Boonen en Julie Herelixka.

Het idee van Manu-elle ontstond toen de studenten merkten dat het voor ontwerpers moeilijk is om bekendheid te creëren en hun producten tot bij de mensen te brengen. Manu-elle: “Aan de andere kant is de vraag naar Belgische producten enorm toegenomen, maar merken we dat mensen vaak niet weten waar te beginnen zoeken. In onze webshop bieden we producten aan van verschillende vrouwelijke ontwerpers van Belgische bodem zoals Mieke Dierckx, KeramiekRIT, Noa Mannaerts, KlubKnits en Billy Rose.”

Foto (van links naar rechts): Jay Conard, Kaat Boonen (UNIZO), Kato Van den Schoor en Elfride Heylen.

De coaches van UNIZO Onderwijs & Ondernemen waren meteen onder de indruk van Manu-elle. Kaat Boonen: “De pop-up heeft een duidelijk doel: vrouwelijke onderneemsters een podium geven en hun verhaal tonen aan de buitenwereld. Manu-elle heeft een succesvolle webshop en de sociale media worden goed opgevolgd. Ook voor beleving was er aandacht. Zo was er Annelies, de vrouw achter het merk Billy Rose, op de laatste dag in de pop-up aanwezig om oorbelgaatjes te schieten. Op deze manier trok Manu-elle goed de aandacht van potentiële klanten.”

Aftrap

De aftrap van de Startersroadshows is vanavond in Herentals. De tweede vindt morgen plaats in Heverlee in 3Hoog. Er is telkens een adviesmarkt en een panelgesprek waar starterscoaches en experts tips en tricks geven over heel uiteenlopende onderwerpen zoals financiering, de opstartformaliteiten, online aanwezigheid, opleiding, hoe een goed ondernemingsplan schrijven en boekhouding. Afsluitend zijn er netwerktafels om van gedachten te wisselen met andere starters en experts.

Wil je er ook nog bij zijn op 15 maart? Inschrijven kan via deze link.