“Nieuwbouw op St. Jan veroorzaakt amper bijkomend verkeer”

Zo zou het nieuw gebouw er uitzien

In juni 2023 diende RZ Tienen een aanvraag in voor een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwbouwcampus op de St.-Jan-site. In november trok het ziekenhuis deze aanvraag tijdelijk terug nadat de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie (POVC) meer duidelijkheid vroeg over mobiliteit rond de campus.


 

“De afgelopen maanden hebben we met verschillende partijen hard gewerkt aan een nog sterker dossier”, zegt Ken Strijkers, manager infrastructuur en masterplanning bij RZ Tienen. “Daarbij werden niet alleen onze architecten en de stad Tienen betrokken, maar ook de provincie, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. We hebben in de tussentijd gefocust op mobiliteit. Zo hebben we nieuwe tellingen via AWV laten doen en zijn er enkele kruispunten en straten toegevoegd en de nieuwe uitslag bevestigd de vorige metingen. Ook hebben we een engagementsovereenkomst met AWV, de stad Tienen onder andere De Lijn, waardoor er een halte aan het ziekenhuis zal zijn."

Bizar

“Het is wel bizar dat er op zeven maanden tijd nog altijd geen oplossing op tafel ligt in verband met de mobiliteit” zegt Steven Demedts, lid van het overkoepelende actiecomité. “Het dossier werd teruggetrokken, net vanwege de bestaande verkeersproblemen. In het nieuwe voorstel is er geen enkele aanpassing of maatregel om die bestaande problematiek aan te pakken. Je hebt op dit moment stilstaand verkeer op de Diestsesteenweg, de Kabbeekvest en de Oplintersesteenweg. Er staan dagelijks wachtrijen. Hoe kan er ooit een ziekenwagen door geraken, als men daar een ziekenhuis bouwt? In verband met het openbaar vervoer, zoals een bushalte, of grotere fietsenstalling, dat is natuurlijk positief, maar geen oplossing voor het bestaande verkeersprobleem. Bovendien zijn er reeds bushaltes aan de Kabbeekvest en Oplintersesteenweg. Daarom vinden wij dat ook de stad in gebreke blijft. Het klopt dat ze geen eigenaar is van alle ontsluitingswegen, maar het is wel haar verantwoordelijkheid om oplossingen naar voor te schuiven”, meent Demedts.

“Het ziekenhuis bestaat 100 jaar, wat we dit jaar gaan vieren en is zowel een belangrijke partner van de stad als een grote werkgever. Het gaat hier over subsidies van vier miljoen euro per jaar gedurende 40 jaar, maar op voorwaarde dat we binnen twee jaar aan het bouwen zijn", zegt Ken Strijkers.

“Met de betrokken instanties, AWV, MOW, De Lijn, de stad Tienen, de provincie en Team MER, zijn we verder in overleg gegaan. Zo zal er openbaar vervoer mogelijk zijn aan en via de ziekenhuissite, maar zetten we ook heel fel in op fietsverkeer. Er zal een overdekte fietsstalling komen die plaats heeft voor 300 fietsen, lockers en batterijladers worden ook voorzien, evenals ruimtes om zich om te kleden. Het ziekenhuis wil hierbij het personeel aanmoedigen om meer met de fiets te komen. Dit alles werd gebundeld in ons dossier waaruit blijkt dat er voorlopig geen extra verkeersmaatregelen nodig zijn. We zijn met de stad overeengekomen dat, mocht dit het geval zijn, de stad zijn verantwoordelijkheid draagt. Voor ons is het heel belangrijk dat we dit project kunnen realiseren", aldus nog Strijkers.

Lees meer over