Vlaams-Brabantse bedrijven doen Goede Zaken

30 augustus 2023 | 15u05 | Gepost door annpeeters
affiche
Voka-KvK Vlaams-Brabant lanceert een campagne om het economisch en maatschappelijk belang van bedrijven te benadrukken.

40 ondernemingen in Vlaams-Brabant plaatsen sinds hun goede zaak in de kijker door middel van spandoeken aan hun bedrijfsgebouwen, affiches op de werkvloer of posts op sociale media. “Binnen de Vlaamse economie wordt 80% van de toegevoegde waarde rechtstreeks gecreëerd in de private sector, met de industrie en de handel en horeca als belangrijkste sectoren. Met de campagne Goede Zaken wil Voka-KvK Vlaams-Brabant benadrukken dat het realiseren van zowel economische als maatschappelijke meerwaarde hand in hand gaan”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant.

Voka-KvK Vlaams-Brabant wil Vlamingen positiever naar bedrijven laten kijken. De echte doorbraken voor veel maatschappelijke uitdagingen zullen van bedrijven komen, zeker in onze regio waar veel kennisbedrijven gevestigd zijn. “Voka-KvK Vlaams-Brabant wil zoveel mogelijk Vlamingen overtuigen van het belang van ondernemingen op een laagdrempelige manier en met duidelijke boodschappen. We mogen met z’n allen fier zijn op het sterke Vlaams-Brabantse ondernemerschap”, voegt Kris Claes toe.

Met binnenvaart 4500 vrachtwagens van de weg

Bouwbedrijf André Celis uit Lubbeek is een van de ondernemingen die zijn Goede Zaken deelt. Dankzij binnenscheepvaart vervoeren zij tonnen bouwmaterialen op het kanaal Leuven-Dijle. “Wij vervoeren per jaar zo’n 100.000 ton over het kanaal, wat zorgt voor 4500 vrachtwagen minder op de weg”, zegt Nick Celis, bestuurder.

Een tweede leven voor ICT-devices

Om e-waste tegen te gaan zorgt IT-bedrijf Econocom uit Zaventem ervoor dat ze IT-materiaal dat niet meer gebruikt wordt bij bedrijven komen oppikken. Ze geven ze dan in België, in samenwerking met gespecialiseerde Belgische bedrijven en na een grondige dataswiping en controle, een nieuw leven. Sinds 2022 gebeurde dit al meer dan 30.000 keer. “70% van het materiaal dat we binnenkrijgen krijgt een tweede leven. 30% wordt dan gerecycleerd, al is het vaak zo dat we uit kapotte apparaten toch nog wisselstukken kunnen halen. De hoeveelheid afval die echt weggegooid moet worden is miniem”, zegt Jean-Loup De Reymaeker, directeur remarketing bij Econocom.

Deze Vlaams-Brabantse bedrijven nemen deel aan de campagne:

Aerzen, André Celis, Architeam bv, Artoos Group, Bonka Circus, Boostfactor, Brussels Airport Company, Coretalents – Kerntalenten, Carconnex, Circus Atelier Salto, De Vlaspit vzw, Derbigum, DHL Aviation, DHL Express, DHL Global Forwarding, EASI, Econocom, Electro Corbeels, EMTPY4U, GKW, Harol, Longin, Mastermail, Mils Group, Ninatrans, NRGeek, Onestone, Op Kindermaat, Pilipili Games, Premed, Scott Sportech Benelux, SEW Eurodrive, Signify, Theuma, Tiense Suikerraffinaderij, Transmoove, Vector of Change, VIDEOVIEW broadcast, Winger, XDnet

Lees meer over