Het was ook de eerste schooldag voor de leerlingen van De MET in Tielt-Winge: “We doen het anders"

De MET
Het is vandaag je eerste schooldag zong Will Tura destijds en dat was ook het geval voor de 41 leerlingen van de gloednieuwe secundaire school De MET in Tielt-Winge. “Wij hanteren hier geen puntensysteem en we hebben coaches, geen leraars”, zegt coördinator Thomas Janssens. Sinds de jaren ’90 was er in Tielt-Winge geen secundaire school meer.

Eerder had De MET al scholen in Sint-Katelijne-Waver en Leuven, nu opent ze dus ook een secundaire afdeling in Tielt-Winge. “Wanneer we een nieuwe school beginnen, doen we dat in eerste instantie alleen met een eerste middelbaar, elk jaar breiden we dan verder uit. In Sint-Katelijne is er vanaf dit jaar ook een tweede middelbaar en in Leuven al een derde, aangezien we hier pas beginnen, hebben we voorlopig alleen maar een eerste middelbaar”, legt Thomas uit die eerder les gaf in het traditionele onderwijs en dus de geknipte persoon is om de twee onderwijssystemen te vergelijken.

Lees verder onder de foto. 

De MET

Leerlingen bepalen mee 

“Wij zijn een methodeschool en hanteren de zogenaamde Agora methode, die kwam overwaaien uit Nederland. Wij werken vanuit de interesses van de leerlingen. In het traditionele onderwijs staat de structuur voorop, wij zetten de leerlingen centraal, wij denken dat dit het model van de toekomst is. Zij hebben inspraak in de leerstof die ze krijgen. Zo kan iemand bijvoorbeeld opteren om meer wiskunde te krijgen en minder Frans, Latijn splitsen we ook op in taal en cultuur, op die manier kunnen ze kiezen wat hen interesseert. Ze moeten sowieso voor elk vak het standaardpakket krijgen maar ze kunnen verder alles wel zelf invullen in functie van hun interesses. Wij zorgen er sowieso voor dat ze de eindtermen halen, ons diploma is evenwaardig aan dat van het traditionele onderwijs. Wiskunde, Frans en Nederlands zijn, hoe dan ook, standaardvakken.”

Net anders

Dat les volgen bij De MET anders is, ondervinden we zelf wanneer we mee in de klas gaan zitten op de eerste schooldag. Echt een klas kan je het niet noemen want er wordt een spel gespeeld in en om de school, die gevestigd is in het oude gemeentehuis. De leerlingen moeten puzzelstukken verzamelen door een aantal opdrachten tot een goed einde te brengen. Wanneer Thomas aan de hand van Sandra Kims J’aime la vie rijmen uitlegt, beginnen we te begrijpen dat deze methode best wat voordelen heeft. De leerlingen reageren enthousiast en leren spelenderwijs bij. “Soms geloof ik het zelf amper hoeveel ze bijleren. Wanneer ik zie dat de kinderen in Leuven bijvoorbeeld zaken kennen die ver boven hun niveau reiken, denk ik dat we goed bezig zijn. Ze hebben daar bijvoorbeeld een boomhut gebouwd en dat werd dan gekoppeld aan economische en technische doelstellingen”, zegt coach Nele.

Een puntensysteem hebben ze bij De MET niet. “Elke leerling krijgt wel regelmatig een rapport maar dat is dan eerder een overzicht van zijn of haar evolutie. Wij begeleiden hen in woorden, niet in punten. Vanzelfsprekend bekijken we wel of de leerling in staat is over te gaan naar het volgend niveau maar we doen dat dus niet in punten. Vooral de sfeer en de wil van de leerling telt hier”, besluit Thomas.

Dat die laatsten het leuk vonden op hun eerste schooldag blijkt wanneer ze aan het einde partij moeten kiezen. Coach Nele vraagt hen wat ze ervan vonden en, ei zo na, iedereen kiest voor de meest happy emoji afbeelding op de speelplaats, ze konden kiezen tussen een strontje en de emoji met hartjes in de ogen. “We zijn goed bezig”, besluit Thomas.

Deze blok bevat inhoud waarvoor je marketing-cookies moet toestaan. Cookie-instellingen aanpassen