Snel en efficiënt afvallen: is het veilig?

11 december 2023 | 08u21 | Gepost door redactie
Meter

Overgewicht is niet altijd gemakkelijk kwijt te raken. Het vergt een immense all-round inspanning en een hoop geduld. Voor velen blijkt ook dat niet effectief te zijn, waardoor ze genoodzaakt zijn om medicijnen op voorschrift/recept te nemen om af te vallen en uiteindelijk Wegovy te kopen.

 

Voor sommigen is afvallen echter relatief eenvoudig en gaat het vrij snel. In dit artikel richten we ons op mensen die snel kunnen en willen afvallen. We zullen naar manieren en middelen kijken om snel gewicht te verliezen. We onderzoeken zowel de voor- als nadelen. We richten ons ook op de veiligheidsfactor: hoe veilig is het om snel gewicht te verliezen?

Wat u eet versus hoeveel u eet

Als u snel wil afvallen, moet u vooral letten op wat u eet versus hoeveel u eet. Hoewel u dezelfde of een vergelijkbare hoeveelheid voedsel binnenkrijgt, kan u snel afvallen door simpelweg uw eetpatroon aan te passen.

Bijvoorbeeld, het vervangen van eenvoudige geraffineerde koolhydraten, gefrituurde producten of suikerrijk voedsel door complexe koolhydraten, eiwitten, peulvruchten en salades, kan al een wereld van verschil maken in de zoektocht naar snel gewichtsverlies. Het gaat meer om de kwaliteit van het voedsel dat u binnenkrijgt dan de hoeveelheid. Vezelrijke voedingsmiddelen zoals kikkererwten, bananen, appels, quinoa en haver kunnen worden beschouwd als voedingsmiddelen van hoge kwaliteit die in gematigde hoeveelheden kunnen worden geconsumeerd zonder het risico te lopen op gewichtstoename of een tekort aan voedingsstoffen.

Indien u dit principe eenmaal begrijpt, kan u het vrij snel in uw leven toepassen en zal u merken dat snel afvallen een koud kunstje is.

 Vloeistofinname

Zoals aangegeven in het inleidende gedeelte, is veiligheid een belangrijke factor bij afvallen. Met betrekking tot snel afvallen bestaat er, als de inname van vloeistof sterk wordt verminderd, een ernstig risico op uitdroging.

Nogmaals, het gaat er meer om wát er wordt ingenomen dan hoeveel er wordt ingenomen. In dit geval, als u het gewend bent om suikerhoudende frisdrank of andere calorierijke dranken uit blik te drinken, in combinatie met een matige tot hoge alcoholconsumptie, kan u overwegen om dit alles te vervangen door gewoon water.

Alleen al deze basisverandering kan zorgen voor snel gewichtsverlies zonder het risico op uitdroging. Onthoud dat water essentieel is voor onze gezondheid en ons welzijn. Van de meeste andere vloeistoffen die we gewend zijn te consumeren, kan u afzien omdat zij overbodig zijn.

Lichaamsbeweging

Om uw zoektocht naar snel gewichtsverlies te doen slagen, dienen de bovengenoemde maatregelen gepaard te gaan met de juiste lichaamsbeweging. Het is onze oprechte suggestie dat u een voedingsdeskundige en gezondheidsdeskundige raadpleegt voordat u aan een dergelijk schema begint. Dit is vooral relevant als u reeds bestaande medische aandoeningen heeft of als u een leeftijd heeft waarop het risico op medische noodsituaties hoger is.

Er wordt ten onrechte aangenomen dat u voor snel gewichtsverlies moet trainen als een gek! Als het op de juiste manier wordt aangevuld met een verandering in dieet en algehele levensstijl, kan een basistraining, waaronder bijvoorbeeld gewoon wandelen, een wereld van verschil maken, en dat ook nog eens heel snel.

Stress

Velen weten niet dat een hoog stressniveau één van de oorzaken is van gewichtstoename. Dit geldt vooral voor mensen die roekeloos eten (‘bingen’) om met stress om te gaan. Daarom moet u in uw zoektocht naar snel afvallen uw best doen om uw stressniveaus te minimaliseren.

Als u dit aspect eenmaal hebt aangepakt, zou u weleens verbaasd kunnen staan over het gemak waarmee u die extra kilo's snel kwijtraakt.

Slaap

Net als de hierboven genoemde stressfactor, zijn verkeerde slaap en onregelmatige slaapcycli vaak een reden voor gewichtstoename. Als u een regelmatig slaapritme kan aannemen, zal u waarschijnlijk slanker worden.

We zien dat veel mensen die nachtdiensten draaien of een veeleisende baan hebben, zoals ordehandhavers of medische hulpverleners, aankomen door hun onregelmatige slaapcycli. Vaak kunnen mensen hier niets aan veranderen, maar wat zij wel kunnen doen, is de gevolgen van zo een levensstijl tot een minimum beperken. Indien er, op de momenten dat zij vrij zijn van dienst en in rust zijn, bepaalde grenzen worden getrokken, zal gewichtsverlies bevorderd worden.

Conclusie

Het is inderdaad mogelijk om snel gewicht te verliezen zonder aan veiligheid in te boeten. Idealiter is het echter nog beter dat u nooit in een stadium komt waarin u buitensporig overgewicht hebt en u zichzelf moet stressen om die extra kilo's er zo snel mogelijk af te krijgen.

Een paar basisveranderingen kunnen al een enorm verschil maken. In het begin lijkt het misschien moeilijk, maar de veranderingen die u doorvoert worden na verloop van tijd een gewoonte en gemakkelijk te volgen. En de resultaten die u ziet, zullen u van binnenuit enorm motiveren.

Een drastische verandering in uw levensstijl, van de ene op de andere dag, is niet aan te raden. Dit kan averechts werken. Raadpleeg in plaats daarvan een voedingsdeskundige of gezondheidsdeskundige. Deel openlijk uw doelen voor gewichtsverlies en uw algemene gezondheidsprofiel zoals het er nu uitziet.

Samen kunnen deze stappen leiden tot snel maar veilig gewichtsverlies.