Dit heeft digitalisering met het leven van een ondernemer gedaan!
Of je nu al lang in het vak zit of nog maar net komt kijken, het leven van een ondernemer is in de laatste jaren veel digitaler geworden en het ziet ernaar uit dat het in de komende jaren nog meer gedigitaliseerd zal worden. Is dat goed of slecht nieuws? Allebei! Dit heeft de digitalisering de afgelopen jaren gedaan met het leven van een ondernemer.
Minder papierwerk
Waar een bureau enkele jaren geleden nog vol lag met stapels papier, staat tegenwoordig bijna alles op een laptop of desktop. Dat scheelt een hoop gezoek en rommel tussen papieren als je bezig bent met administratie. Daarnaast hoef je veel rekenwerk niet meer zelf te doen en is de kans minder groot dat je belangrijke documenten kwijt raakt. Hiervoor worden vaak online cloud-services gebruikt zoals Google Drive. Maar voor sommige dingen heb je nog steeds fysiek papier nodig. Denk bijvoorbeeld aan advertentiemateriaal of hand-outs. Een goede printer, zoals een Epson printer, is daarom echt nodig.
Social media
Tegenwoordig kun je je bedrijf eigenlijk niet meer op de kaart zetten als je niet actief bent op social media. Nieuwe klanten bereiken gaat niet langer via flyers of advertenties in de klant. Als ondernemer is het dus belangrijk om een eigen pagina te hebben op een platform waar regelmatig gepost wordt. Ben je zelf een digibeet? Misschien heb je een (jongere) werknemer die de social media voor je uit handen neemt. Social media zijn bij uitstek de manier om klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen en zo aan je te binden en nieuwe klanten te werven. Je kan bijvoorbeeld eens gebruikmaken van LinkedIn Lead Generator of van Instagram Advertenties. Kijk gewoon wat bij jou past.
Een niche is vereist
Hoewel het internet en social media veel te bieden hebben, hebben ze ook een duidelijke keerzijde. Iedereen is altijd en overal zichtbaar en met één druk op de knop kan jouw klant een concurrent vinden die misschien wel een betere deal heeft dan jij. Om te voorkomen dat je ondergesneeuwd wordt door concurrenten die exact hetzelfde aanbieden, zou je een niche moeten kiezen. Nadenken over een unique selling point is belangrijker dan ooit. Zorg dat jij iets biedt wat nergens anders op het internet te vinden is. Dat kan hem zitten in het product, de werkwijze, de omgang met klanten of de prijs. Gebruik bijvoorbeeld eens het Value Proposition Canvas om hier meer inzicht in te krijgen.
Werk stopt nooit
Een andere keerzijde van de digitalisering is dat je tegenwoordig de mogelijkheid hebt om altijd en overal met elkaar in contact te zijn. Dit wordt in verband gebracht met de enorme hoeveelheid mensen met een burn-out. Werknemers, werkgevers, klanten en andere contacten kunnen jou altijd bereiken, waardoor de werkdag of werkweek eigenlijk nooit afgesloten is. Veel ondernemers kiezen daarom voor een aparte werktelefoon en een ander e-mailadres. Zodat je op vrije dagen ook echt in de gelegenheid bent om vrij te nemen.