Veiliger stationsomgeving

15 maart 2021 | 15u09 | Gepost door redobra@telenet.be
Fietsen wordt veiliger in Aarschot
De stad Aarschot investeert opnieuw in meer fietsveiligheid in de stationsomgeving en maakt integrale
fietsverbindingen tussen het bedrijventerrein Nieuwland, het station en het centrum.

De stad Aarschot heeft zopas een fiets- en voetpad aangelegd langs de toegangsweg aan de achterkant van de stationsparking. Op de planning staan ook nog fietssuggestiestroken in de Ossebrugstraat richting de fietstunnel onder het spoor. Op die manier investeert de stad opnieuw in meer fietsveiligheid in de stationsomgeving en maakt ze integrale fietsverbindingen tussen het bedrijventerrein Nieuwland, het station en het centrum.

Burgemeester Gwendolyn Rutten (Open VLD): “Fietsers en voetgangers ervaren het bedrijventerrein en de Nieuwlandlaan soms nog als een barrière richting het station en het stadscentrum. We investeren daarom in veilige fietsverbindingen door de aanleg van nieuwe fiets- en voetpaden, fietssuggestiestroken en veilige oversteekplaatsen. Op de Betekomsesteenweg hebben we het afgelopen jaar ook al vrijliggende fietspaden aangelegd. In combinatie met de jaagpaden langs de Demer ontstaan er zo stapsgewijs hoogwaardige en integrale fietsverbindingen tussen de ring en het stadscentrum.”

Veilige fiets- en wandelverbinding richting achterzijde station
Aan weerszijden van de toegangsweg naar de parking aan de achterzijde van het station ligt er voortaan een fiets- en voetpad. Beide verbindingen sluiten door middel van nieuwe belijning aan op het centrale fietspad op de stationsparking. Die ingreep was nodig omdat de slagbomen soms voor gevaarlijke situaties zorgen. Bovendien ontstaat er zo een beveiligde, afgescheiden toegang voor fietsers en voetgangers tussen het bedrijventerrein Nieuwland en het station.

Schepen van Mobiliteit Annick Geyskens (N-VA): “Het fiets- en voetpad hebben we ook bewust in een andere kleur aangelegd: rode betonstraatstenen voor het fietspad en grijze voor het voetpad. Zo kunnen ook speedpedelecs het fietspad gebruiken. Bij een gecombineerd fiets- en voetpad zou dat niet mogelijk geweest zijn. We voorzien ook nog oversteekplaatsen op de Nieuwlandlaan zelf, ter hoogte van de toegangsweg naar de stationsparking.”  

Bedrijven vragende partij
De komende maanden maakt de stad bovendien versneld werk van een fietsveilige Ossebrugstraat, ook gelegen op het bedrijventerrein. “Hier zullen we fietssuggestiestroken markeren zodat fietsers een duidelijke plaats op de weg krijgen. We zullen ook twee wegversmallingen aanbrengen om de verkeersnelheid te verlagen. In de Spoorwegstraat maken we via nieuwe belijning een verbinding met de fietstunnel onder het spoor", zegt schepen van Openbare Werken Gerry Vranken (Open VLD). “De ingreep in de Ossebrugstraat hebben we samen uitgewerkt met Duracell, fabrikant van de gelijknamige batterijen, die onder meer via die straat ontsluit”, bevestigt schepen Geyskens. “Ook Duracell is vragende partij voor de aanpassingen. De bedrijvigheid hoeft niet haaks te staan op meer verkeersveiligheid.”

De fietsingrepen in de stationsomgeving zijn allemaal onderdeel van het fietsbeleidsplan dat de stad Aarschot momenteel uitrolt. De komende jaren maakt het stadsbestuur 6,2 miljoen euro vrij om Aarschot als echte fietsstad op de kaart te zetten.

Lees meer over