WC-rollen uitdelen en een toilet op een tafel zetten, zo willen mutualiteiten mensen sensibiliseren

Foto: CM Tienen

Te weinig mensen laten hun stoelgang onderzoeken om zo in een vroeg stadium dikkedarmkanker op te sporen. De overhoud organiseert een tweejaarlijkse screening bij mannen en vrouwen tussen 50 en 74 jaar maar daar reageren te weinig mensen op. In Tienen bijvoorbeeld gaat het om 43,3% van de aangeschrevenen. Daar willen de mutualiteiten nu iets aan doen en daarom komen ze in 2023 met een informatie- en sensibiliseringscampagne. CM Tienen hield alvast een repetitie op de markt in Tienen. 

Elke mutualiteit – met name CM, Solidaris en MLOZ - zal zo'n test nu al organiseren, telkens in een andere stad, CM Tienen trok dus naar de markt.

Het pilootproject richt zich op een duizendtal inwoners uit de stad die de afgelopen jaren nog niet reageerden op een uitnodiging van het Centrum voor Kankeropsporing. CM-netwerkcoördinator Annemie Steutelings trok naar de markt om er mensen over aan te spreken en burgers te informeren en te sensibiliseren.  

“Het doel is om de stoelgangtest bespreekbaar te maken aan de hand van praatplaten en een filmpje,’ zegt Steutelings. “Daarnaast deelden we ook flyers uit in verschillende talen en deelden we meer dan 200 wc-rollen uit waarop alle informatie over het belang van de test nog eens wordt opgesomd zodat iedereen een doordachte keuze kan maken. Dit project lukt alleen met de medewerking van heel wat Tiense welzijns en gezondheidsdiensten die er hun schouders in de toekomst ook onder gaan zetten, alleen lukt het niet."

 

Lees meer over