Ernstige hinder vanaf morgen door werken op kruispunt Invalsweg/Moespikvest en Sint-Helenavest/Groenstraat in Tienen
Het Agentschap Wegen en Verkeer start morgen, woensdag 23 oktober, met werken op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest (N29) en de Sint-Helenavest/Groenstraat in Tienen. Wegen en Verkeer maakt het kruispunt volledig ‘conflictvrij’. Na afloop van de werken - volgens de huidige planning, eind november - pakt AWV het volgende kruispunt richting E40 aan, met name dat van de Insvalsweg/Moespikvest en de Getestraat. Ook die werken zullen een zestal weken duren.
“Vandaag zijn er op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest (N29) en de Sint-Helenavest/Groenstraat nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Bijvoorbeeld, als je als fietser op de Sint-Helenavest rijdt in de richting van Invalsweg, kom je in ‘conflict’ met autobestuurders die vanop de Sint-Helenavest de Invalsweg rechts indraaien (richting E40). Dat komt doordat die fietsers en automobilisten tegelijkertijd groen licht krijgen. Na de werken die op 23 oktober starten, zullen deze conflicten verleden tijd zijn. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers”, luidt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. “Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd krijgt.”
Waar nodig zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. “Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling", klinkt het. AWV maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. ”De verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht."
Hinder tijdens werken
Na de werken zal je als fietser op het kruispunt van de Sint-Helenavest/Groenstraat ook op alle oversteekplaatsen in de twee rijrichtingen kunnen oversteken.
Tijdens de werken zal er hinder zijn voor alle weggebruikers. Voetgangers zullen in bepaalde fasen moeten omlopen, fietsers zullen af en toe moeten afstappen en te voet gaan, en automobilisten zullen ten slotte wat langer moeten aanschuiven aan het kruispunt.
Eind november, zodra de werken aan het kruispunt van de Sint-Helenavest/Groenstraat gedaan zijn, start Wegen en Verkeer met gelijkaardige aanpassingen aan het kruispunt van de Getestraat. Volgens de huidige planning zullen die werken begin november starten.