De Hoegaardse Poort de enige stadspoort die afgesloten is

19 januari 2023 | 16u49 | Gepost door christian.henn…
De oude spoorwegtunnel © Geert Delmulle

In vroegere eeuwen dienden stadspoorten en omwallingen om ongenode gasten buiten de stad te houden en goed volk in en uit te laten. De stadspoorten en wallen verdwenen in Tienen, maar de benaming ‘Poort’ bleef behouden. Via alle poorten van Tienen is het centrum nog te bereiken, behalve de Hoegaardse Poort waar autoverkeer niet in of uit mag.

Na de vesten kwam er aan de zuidkant van Tienen rond 1837-38 een nieuwe grote wal: de spoorlijn, met toen ook de bouw van drie spoorwegtunnels of viaducten. Aan de Hoegaards Poort, tussen Mulk en de Hoegaardenstraat had een smal viaduct zowat het poorteffect van vroeger. In de jaren ’70 van vorige eeuw was daar nog verkeer in beide richtingen toegelaten.

Rond 1979 verdween het spoorwegviaduct in de Mulkstraat en maakte plaats voor een groot en breed viaduct. Enkele huizen werden daarvoor gesloopt. Plaats genoeg om door te rijden, zou je denken. Maar niets is minder waar, de doorgang onder het viaduct werd afgesloten voor voertuigen.

Lees verder onder de foto

Het huidige viaduct Tienen
Het huidige viaduct

Geen doorgang

In 2009 werd na vraag van de politieraad en het College van Hoegaarden om de Mulkstraat weer te openen, tijdens werken aan de invalsweg, schoorvoetend de weg geopend, maar na de werken weer gesloten. In 2010 keurde de gemeenteraad van Hoegaarden een motie goed om de weg weer te openen, toen o.a. om de handelszaken in Mulk te redden. Maar het mocht niet baten.

Begin vorig jaar bracht oppositieraadslid van ‘Tienen Vooruit’, Jos Mombaers de opening van de weg weer op de agenda van de Tiense gemeenteraad. Hij stelde voor lokaal verkeer vanuit de richting Hoegaarden richting centrum opnieuw toe te laten, wel met een strikte snelheidsbeperking. Zo kon de verloederde toestand onder de brug aangepakt worden. De bestuursmeerderheid zou het onderzoeken.

“Er is echter niets concreets veranderd. Men zegt te wachten op het mobiliteitsplan, maar daar is ook nog niet rond gebeurd. Ik vind het afsluiten van die weg wel onbeleefd ten opzichte van de mensen uit Hoegaarden”, aldus Mombaers.

Lees meer over