Buurtbewoners zijn problemen met drinkwater meer dan beu

water

Er duiken intussen nog meer getuigenissen op over de waterproblemen in  de Hoegaardenstraat in Tienen waar we u eerder al over berichten. “ Waar een waterfilter ooit vier tot zes weken bruikbaar was, moet deze nu om de week vervangen worden.”

Waarover gaat het? De inwoners van de straat kampen al langer met een probleem met het drinkwater, dat zou teveel mangaan bevatten maar het probleem geraakt maar niet opgelost.

Het zwarte water dat uit de filter sijpelt wijst op zware besmetting met geoxydeerd mangaan. Dat ondervond een familie die haar uitgaven voor waterfiltratie exponentieel zag stijgen naargelang er almaar meer mangaan in het water van de Watergroep zit’”, zegt Pieter Dewever die ook in de straat woont.

“In de EU-drinkwaterrichtlijn wordt voor mangaan een maximaal gehalte van 0,05 mg/l toegestaan. Het gezin dat de foto bezorgde liet op eigen kosten een analyse uitvoeren in een onafhankelijk labo. Er werd 0,16 mg/l gemeten. Drie keer de toegelaten hoeveelheid. Het probleem zorgt ook voor een zwart, korrelig sediment in bad, toilet, waterfilters, wasmachines, enz., waardoor het risico op verstoppingen toeneemt.”

Weinig gehoor

Meerdere inwoners van de Hoegaardenstraat ondernamen actie en contacteerden het Tiense stadsbestuur om advies maar, zo zeggen ze, vingen bot. Ze zouden ook De Watergroep gecontacteerd hebben en vroegen ook de Vlaamse Milieumaatschappij om advies.

“Uiteindelijk staan we er nog steeds alleen voor. Duidelijk is alvast dat De Watergroep niet kan vertellen wat er misloopt, waar en waarom en dat het geleverde water niet bruikbaar is zoals zou moeten.”

Verantwoordelijken waren tot voor kort niet op de hoogte

Schepen van Infrastructuur Tom Roovers bevestigde eerder al dat er een probleem is maar, zo vertelde hij onlangs aan onze redactie, dat hij er pas recent van op de hoogte werd gesteld.

"Ik geef de mensen gelijk dat ze hier niet tevreden over zijn, deze situatie is echt niet ok. Het enige wat zij op dit moment kunnen doen is De Watergroep blijven contacteren met hun klachten, dat heb ik zelf ook al gedaan. En hopelijk zal De Watergroep hier eindelijk iets aan doen”, zei hij toen.

Bij De Watergroep zeggen ze nog maar 2 weken op de hoogte te zijn van het probleem. "Omdat de Hoegaardenstraat een laag punt is, blijft het mangaan, een mineraal dat van nature in het water zit, in de buizen liggen. Daardoor kan het zijn dat bij grote hoeveelheden het bezinksel wordt omgewoeld en mee naar buiten komt. We hebben in het verleden al enkele keren gespoeld, maar we gaan zeker een extra spoeling met lucht voorzien, zodat ook het bezinksel mee naar buiten komt en hopelijk het probleem opgelost geraakt", reageerde perswoordvoerder Brigitte Vandamme aan onze redactie.

Mensen met klachten kunnen terecht op het nummer 09/238.96.99 of via het klachtenformulier op de website.