Buurtbewoners wachten al sinds 2020 op een oplossing voor zwarte afzetting van drinkwater

Tienen

In de Hoegaardenstraat in Tienen zitten ze met de handen in het haar. Het drinkwater zorgt er al sinds eind 2020 voor problemen en laat een zwarte afzetting achter in het sanitair en de keuken. De Watergroep gaf al toe dat er teveel mangaan in het water zit wat voor de problemen zorgt maar krijgt een en ander niet opgelost, zo laten de buurtbewoners weten.

Mangaan is een mineraal dat oxydeert en voor een zwarte poederachtige neerslag zorgt. De problemen geraakten tot nog toe niet opgelost en inwoners stellen vandaag de dag almaar meer zwarte neerslag vast.

 “Eén van de inwoners van de straat liet op eigen kosten in een onafhankelijk labo een analyse van het water uitvoeren. De norm van 50 microgram per liter werd, aldus de eenmalige analyse, met factor 3 overschreden. Er bleek 160 microgram per liter in het drinkwater te zitten”, luidt het bij de bewoners.

Op zich is mangaan wel niet giftig maar, zo zeggen de klagers, in hoge hoeveel beïnvloedt het wel de smaak van het water en laat het bruinzwarte vlekken op het wasgoed achter. “Het geeft groenten bij het koken een ongewone kleur. Bovendien veroorzaakt de zwarte neerslag van het geoxydeerde mangaan verstoppingen in boilers, vaatwassers, wasmachines, toiletten...”, gaat het protest verder.

De Watergroep spoelde al meermaals tevergeefs de waterleiding in de straat. “Even gaat het goed maar al na enkele dagen stroomt het zwarte goedje weer uit de kraan. Waterfilters verstoppen en moeten vlugger dan normaal vervangen worden, koken doen sommige gezinnen met flessenwater.”

Volgens de bewoners krijgen ze ook geen gehoor bij de stad. Ze overwegen nu om een advocaat onder de arm te nemen.

Tegenpartij reageert

Ook schepen van Infrastructuur Tom Roovers bevestigt dat het probleem al jaren aan de gang is maar is er, naar eigen zeggen, nog maar enkele weken van op de hoogte. 

"Ik geef de mensen gelijk dat ze hier niet tevreden over zijn, deze situatie is echt niet ok. Het enige wat zij op dit moment kunnen doen is De Watergroep blijven contacteren met hun klachten, dat heb ik zelf ook al gedaan. En hopelijk zal De Watergroep hier eindelijk iets aan doen.”

Bij De Watergroep zeggen ze nog maar 2 weken op de hoogte te zijn van het probleem. "Omdat de Hoegaardenstraat een laag punt is, blijft het mangaan, een mineraal dat van nature in het water zit, in de buizen liggen. Daardoor kan het zijn dat bij grote hoeveelheden het bezinksel wordt omgewoeld en mee naar buiten komt. We hebben in het verleden al enkele keren gespoeld, maar we gaan zeker een extra spoeling met lucht voorzien, zodat ook het bezinksel mee naar buiten komt en hopelijk het probleem opgelost geraakt", zegt perswoordvoerder Brigitte Vandamme:

Mensen met klachten kunnen terecht op het nummer 09/238.96.99 of via het klachtenformulier op de website.

Tekst: Dirk Desmet/Laurien Holsbeeks