Beschamend hoe Suikerrockfans in Tiens station worden ontvangen, dat vindt Vooruit in Tienen

Station Tienen

"Tienduizenden fans zakken komend weekend af om in Tienen de nieuwe Suikerrock bij te wonen. Het moet wel schrikken zijn voor de duizenden die met de trein komen", vindt Nele Daemen van Vooruit. De partij stoort zich aan de niet onderhouden omgeving rond het station 

Volgens de partij ligt het station er op dit moment, en al langer, zelfs jaren, bedenkelijk bij. "Het onkruid tiert er welig over de sporen. Het stationsgebouw verkeert in zeer slechte toestand en lijkt wel bouwvallig."

Volgens hen is het ondenkbaar dat het station zo slecht onderhouden werd de voorbije weken, nu de stad heel wat bezoekers ontvangt voor het muziekfestival Suikerrock. "Zoveel mensen zullen hier passeren, dit is eigenlijk ontoelaatbaar”, foeteren fractieleider Nele Daenen en bestuurslid Marc Ylen. “Er gebeurt geen enkel dagelijks onderhoud door de NMBS. Het lukt stad Tienen bovendien maar niet om de NMBS blijvend op haar verplichtingen te wijzen.”

Volgens hen zijn de beloofde werken al meermaals uitgesteld omdat er onvoldoende budgetten voorzien werden. De verdere renovatie van het stationsgebouw en de site werd verschoven naar 2023-2024.

“Deze werken vallen dan misschien buiten de bevoegdheid van onze stad, maar het is toch ook haar verplichting om goede afspraken te maken met INFRABEL/NMBS en te voorzien in het proper houden van de site, in het onderhoud van het station, een plek waar dagelijks duizenden mensen uit de ganse regio de trein nemen", zegt 

Lees verder onder de foto
station_2
Er staat best veel onkruid in de buurt van het station

Vervangende schaamte 

Marc Ylen schaamt zich sowieso voor het imago dat de stad uitstraalt naar de muziekliefhebbers. “Voor de tienduizenden mensen die afzakken naar Tienen en dit met de trein doen of gebruik maken van de NMBS-parking achteraan het station is dit echt geen uithangbord voor onze stad. Al enige tijd tiert het onkruid er welig over de sporen. Het gebouw ligt er aan de achterzijde deels bouwvallig bij. Er zijn natuurlijk al enige tijd werken bezig aan de sporen en deze zullen ook nog in de komende jaren gebeuren, maar het gewoon onderhoud van de site zou toch geen probleem mogen zijn,"

De fractie heeft deze toestand de voorbije jaren al meermaals aangeklaagd in de gemeenteraad, maar het blijft al boter aan de galg. Alsof één verloederde site nog niet volstaat, is er ook nog het erbarmelijke Sint-Jorisplein. Op de vorige gemeenteraad van juni kaartte fractieleider Nele Daenen dit nog uitvoerig aan. “Uit het antwoord moeten we helaas concluderen dat men nog geen zicht heeft op verdere timing van deze werken, die, volgens ons, sowieso te oppervlakkig zijn en eerder snelle oplapwerken zijn. Dat is én blijft ongehoord maar ook jammer voor zo een centrale plek in onze stad waar dagelijks zo veel mensen passeren.

In juni keurde de gemeenteraad nog goed dat de stad EUR 60.500 subsidies geeft aan het evenement Suikerrock met als voorwaarden dat het evenement de troeven en de uitstraling van de stad in de kijker zet. Maar op die manier is EUR 60.500 een enorm pijnlijke investering city marketing wise als mensen zo een verloederde eerste indruk krijgen als ze in onze stad komen.

NMBS reageert

NMBS-perswoordvoerder Bart Crols reageert: “Ik begrijp de frustratie inderdaad, maar men mag niet vergeten dat voor zulke grote investeringen een aantal jaren worden uitgetrokken. Ondertussen hebben we al perron 1 en 4 vernieuwd en extra luifels geplaatst. Het station van Tienen wordt op dit moment gebruikt en effectief onderhouden, maar het zal later pas tegen 2026 gerenoveerd worden. Omdat het stationsgebouw volledig wordt vernieuwd moet je in fases denken, en natuurlijk ook wat binnen de timing past. Maar we zijn er mee bezig."

Marc Ylen heeft een andere mening: “Ik durf geen mensen meer uit te nodigen per trein, want het lijkt net alsof ze in de brousse terechtkomen."

Lees meer over