Bevekom wil een ‘ Le Culot WO2 museum’ inrichten en doet hiervoor beroep op buurgemeenten Hoegaarden en Boutersem

9 december 2022 | 11u57 | Gepost door christian.henn…
Deze site op Les Burettes in Honsem brengt WOII in herdenking

Het Historisch Centrum van de 1ste Wing in Bevekom – Beauvechain heeft als doel de geschiedenis te achterhalen van de twee vliegvelden "Les Burettes en Le Culot" van 1935 tot 1945. Ze zouden graag de medewerking inroepen van de inwoners van de aanliggende gemeenten, door hulp te vragen in de historische opzoekingen betreffende de gebeurtenissen gehecht in verband met dit onderwerp. Het vliegveld Les Burettes in WOII strekte zich uit over Meldert, Willebringen, Opvelp en Bevekom.

Hun eerste doel is de oprichting van een databank om zo een maximum aan informatie te verzamelen. Daarvoor zijn ze op zoek naar foto's , documenten en voorwerpen bijdragend tot dit ontwerp. Het opzoekingswerk is gericht op de eenheden op het terrein en hun leiders, hun zendingen, de infrastructuur, doelwitten, het werk van het verzet en voorwerpen die betrekking hebben op de periode 1935 tot 1945 voor Les Burettes en Le Culot. Er worden vrijwilligers gezocht om mee te werken aan de ar(chivering. Het is de bedoeling in de toekomst het ‘Le Culot WO2 museum’ in te richten binnen het Historical Centre.

In het Bevekomveld op de grens tussen Opvelp, Honsem-Willebringen en Meldert, net aan de taalgrens, zijn het niet enkel akkers die het landschap bepalen.  Naast graften en diep getrokken holle wegen liggen er nog enkele oorlogsbosjes: het vergeten vliegveld ‘Les Burettes’. Door de ruilverkaveling Willebringen kwam hier verandering in, want  nu staat een fantoomvliegtuig op een open bunker in Honsem, om iedereen aan deze episode uit de geschiedenis te herinneren.

Lees verder onder de foto

Les Burettes beelden uit WOII
Een beeld uit WOII

Les Burettes

Bosjes, graften en stroken beton zijn de laatste relicten van een Belgisch vliegveld dat door de Duitse bezetter overgenomen werd in 1940. Het vliegveld Les Burettes was oorspronkelijk volledig in gras aangelegd, maar de Duitsers goten er betonnen taxibanen: oorlogsbeton, gewoon op de grond zonder funderingen. In de loop der jaren zijn wel stukken van de taxibanen verdwenen, maar andere stukken blijven over, evenals enkele 'avioles', open bunkers waar vroeger de vliegtuigen werden gestald. De bunkers liggen vooral op grondgebied Willebringen.

Schijnvliegveld

Al vroeg in de oorlog op 26 mei 1940 verlieten de Duitsers met hun Luftwaffe ‘les Burettes’ en kwam er een tweede vliegveld Le Culot,  in Bevekom. Maar helemaal in onbruik geraakte het vliegveld “Les Burettes” niet. Het werd ook wel ‘Le Culot-Oost’ genoemd. Door de zware geallieerde bombardementen werd het een noodvliegveld, nuttig als een vliegveld in de omgeving zwaar beschadigd werd, een ‘schijnvliegveld’ om de vijand te mislijden. In het uitgestrekte plateau lagen er verschillende taxibanen, op grondgebied Meldert, Honsem en Opvelp en reeksen ‘avioles’. In sommige bunkers stonden zelfs houten vliegtuigen. In tegenstelling tot de landingsbanen waren de ‘avioles’ in beton. Deze open bunkers hadden geen dak om bij inslagen van bommen en de daarbij behorende luchtverplaatsingen de schade aan de vliegtuigen te beperken. Na het vertrek van de Duitsers verbleef de Amerikaanse USAAF op het vliegveld aan het einde van de oorlog.

Lees verder onder de foto

Vliegtuig op aviole
Een vliegtuig op een aviole (Collectie E. Stas)

Weg kwijt

De laatste keer dat de geallieerde vliegvelden massaal zouden bestookt worden was tijdens de operatie ‘Bodenplatte’ in de ochtend van 1 januari 1945, een aanval op de geallieerde vliegvelden in België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk. Bij de gehele Duitse operatie werden zowat 1100 vliegtuigen ingezet, de laatste stuiptrekking van de Duitse luchtmacht namelijk operatie Bodenplatte op 1 januari 1945.De aanval mislukte omdat nogal wat piloten onvoldoende ervaren waren en omdat de Duitse eenheid JG4, die zowel “Le Culot” en “Les Burettes” moesten bombarderen, de weg kwijt waren boven de Ardennen. Het vliegveld werd in 1946 definitief opgeheven. Bevekom werd wel verder uitgebouwd tot Wing 1.

Wie info heeft of mee wil werken:  leculotwww2@gmail.com

Lees meer over