In Glabbeek liggen alle openbare werken nu al vast tot 2030: "68 van de 70 straten tegen dan vernieuwen"

Kris Vanwinkelen

In Glabbeek liggen alle openbare werken al vast tot 2030. Het gemeentebestuur heeft alle dossiervoorbereidingen tot dan rond. “Glabbeek is hiermee één van de weinigen gemeenten die op deze doordachte wijze te werk gaat, want in bijna geen enkele gemeente werkt men met een meerjarenplan gespreid over meerdere legislaturen”, zegt buregmeester Peter Reekmans (Dorpspartij).

Glabbeek telt 70 straten en daarvan zullen er tegen 2030 dus 68 vernieuwd zijn.

“Tussen 2013 en 2018 hebben we al 30 straten vernieuwd. Tussen 2019 en 2024 vernieuwen we er nog eens 21 en tussen 2025 en 2030 staan er nog 17 gepland. Tegelijk zullen we op amper 12 jaar tijd, als één van de eerste Vlaamse gemeenten, door deze werkwijze ons volledig lokaal functioneel fietsroutenetwerk gerealiseerd hebben.Ook de drie schoolomgevingen van Glabbeek, Bunsbeek en Kapellen zullen we maximaal verkeersveilig gemaakt hebben. Nog voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2024 zullen bovendien ook de dossiers van de 17 straten die we volgende legislatuur gaan aanpakken volledig klaar zijn. We hebben nog één legislatuur nodig om dit te realiseren”, zegt schepen van Openbare Werken Kris Vanwinkelen (Dorpspartij).   

Lees verder onder de foto. 

Glabbeek
Burgemeester Peter Reekmans en schepen Kris Vanwinkelen ontwikkelden het wegenmeerjarenplan 2013-2030.

Financieren met 22 miljoen euro aan subsidies

Omdat het wegenmeerjarenplan 2013-2030 volledig berekend is heeft de gemeente een duidelijk zicht op haar uitgaven op lange termijn en kan ze , naar eigen zeggen, hoog inzetten op het aantrekken van subsidies van de hogere overheden. “Het wegenmeerjarenplan realiseren we gespreid over 3 legislaturen met een budget van ruim 30 miljoen euro voor nieuwe rioleringen, vernieuwing van straten, voet -en fietspaden. Deze investeringen financieren we met een recordbedrag van 22 miljoen euro subsidies van de hogere overheden. De doorlooptijd van de meeste subsidiedossiers is minimaal 3 jaar, dus als je deze niet op tijd opstart, zoals wij in Glabbeek dus wel doen, kan je amper iets realiseren op één legislatuur. Doordat we afhankelijk zijn van heel wat subsidies kunnen er altijd kleine verschuivingen zijn in de timing van uitvoering. Maar het bijkomend voordeel van onze manier van werken is dat we de werken maximaal kunnen spreiden over alle deelgemeenten zodat de hinder voor de inwoners tot het minimale beperkt kan worden. En door nu al de timing tot 2030 vast te leggen weten alle inwoners ook ruimschoots op voorhand wanneer hun straat aan de beurt is”, besluit Reekmans.

 We geven u nog graag het volledig overzicht en de timing van de geplande werken mee.

Nieuwe riolering en weginfrastructuur:

 Craenenbroekstraat (2022)

Doelaagstraat (2022)

Langstraat (2022)

Attenrodestraat (2023)

Hoefstraat (2023)

Dorpsstraat fase 2 (2023)

Bergeveldstraat (2023)

Kerkstraat (2023)

Lentedreef (2023)

Hoeledensesteenweg (2024)

Pepinusfortstraat (2024)

Boeslinter fase 1 (2024)

Torenstraat (2025)

Rode (2025)

Schaffelbergstraat (2026)

Ruekenbosstraat (2026)

Zuurbemde (2026)

Butschovestraat (2026)

Oplintersesteenweg (2027)

Kapelstraat (2027)

Boeslinter fase 2 (2027)

Grotestraat (2027)

Dries (2027)

Stationsstraat (2028)

Zandstraat (2028)

Steenweg N29 (2029)

Groenstraat (2029)

Walmersumstraat fase 2 (2030)

 

Nieuwe weginfrastructuur:

Kromstraat (2023)

Berkendreef (2025)

Bergstraat (2026)

Bronstraat (2026)

Smisveld (2027)

Schoolstraat (2028)

Vlaasstraat (2028)

Houtemsesteenweg (2029)

 

Nieuwe voetpaden:

Schoolstraat  (2022)

Dorpsstraat (2023)

Pepinusfortstraat (2024)

Zuurbemde (2026)

Bronstraat (2026)

Boeslinter (2027)

Kapelstraat (2027)

Grotestraat (2027)

Dries (2027)

 

Nieuwe fietspaden:

Craenenbroekstraat (2022)

Hoeledenstraat (2023)

Attenrodestraat* (2023)

Hoeledensesteenweg (2024)

Pepinusfortstraat (2024)

Rode (2025)

Torenstraat (2025)

Zuurbemde (2026)

Butschovestraat (2026)

Oplintersesteenweg (2027)

Boeslinter* (2027)

Dries* (2027)

Stationsstraat (2028)

Steenweg N29 (2029)

Houtemsesteenweg* (2029)

 

(*) = fietssuggestiestroken

 

Lees meer over