Militaire luchtvaartgeschiedenis in het landschap : landart in Honsem

17 november 2021 | 14u24 | Gepost door christian.henn…
Vliegtuig in opbouw
Vlak voor Wereldoorlog II legde het Belgische leger enkele nieuwe landingsbanen aan rond het huidige militaire vliegveld van Bevekom. De landingsstrips werden vervolgens overgenomen door de Duitse bezetters en de geallieerde bevrijders. Achteraf verdween dit vliegveld ‘Les Burettes’ dat zich uitstrekte over grondgebied Bevekom, Meldert en Honsem –Willebringen. Een replica van een vliegtuig, op de foto nog in opbouw (foto Vlaamse Landmaatschappij) , zal in de toekomst wijzen op het belang van dit oorlogsvliegveld.

Na verloop van tijd verdween de landingsbaan van Honsem in landbouwgebruik en was er niets meer te zien van dit deeltje militaire luchtvaartgeschiedenis. De Ruilverkaveling Willebringen brengt daar nu verandering in en toont de bezoekers wat zich voor hun neus afspeelde. Een levensgrote, geprinte replica van een Belgisch verkenningsvliegtuig, van Belgische makelij, duidt fietsers en wandelaars voortaan de site aan van het oude vliegveld. Een toeristische bezienswaardigheid in het landschap. Op dinsdag 23 november stellen de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) en haar partners dit kunstwerk voor.

Les Burettes

Deze  replica van het Belgische opleidingsvliegtuig Renard R31 zal er in de toekomst de passanten op het strategisch nut van het onverharde vliegveld wijzen. De laatste keer dat de geallieerde vliegvelden massaal zouden bestookt worden was tijdens de operatie ‘Bodenplatte’ in de ochtend van 1 januari 1945, een aanval op de geallieerde vliegvelden in België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk.

Lees verder onder de foto

Vliegveld in toekomst en verleden
Een visualisatie van het vliegveld in de toekomst en het verleden

Bij de gehele Duitse operatie werden zowat 1100 vliegtuigen ingezet. De aanval mislukte omdat nogal wat piloten onvoldoende ervaren waren en omdat de Duitse eenheid JG4, die zowel “Le Culot” en “Les Burettes” moesten bombarderen, de weg kwijt waren boven de Ardennen. Het vliegveld werd in 1946 definitief opgeheven. Bevekom (Le Culot) werd wel verder uitgebouwd tot Wing 1. Het beton en de graften zorgden er voor dat de landbouwers niet konden ploegen en zo ontstonden er struwelen en bosjes, en verdwenen de meeste sporen van het vliegveld. Vanaf volgende week zal niemand er nog naast kunnen kijken.

Lees meer over