Nieuw Belgisch aperitiefbier wint prestigieuze prijs

18 november 2021 | 10u32 | Gepost door annpeeters
viva
Vier jaar lang analyseerde Jan Paesen via zijn bierproeversplatform de smaakprofielen van meer dan 3.000 vooral Belgische bieren. Tijdens de lockdown ging bio-ingenieur en brouwer Marc Kelgtermans aan de slag met deze inzichten en creëerde een nieuw premium bier. Het werd een brug tussen de bier- en wijnwereld. Het nieuwe brouwsel valt in de prijzen bij alle bierwedstrijden waaraan het tot dusver deelnam: Goud op de European Beer Challenge, Zilver op de London Beer Awards en pas nog Brons op de zeer prestigieuze European Beer Star in bierland Duitsland.

Viva Extra Brut vond haar naam als ode aan de levensvreugde in volle Covid lockdown. Het  nieuwe brouwsel is atypisch gebrouwen uit 60% gerstemout, 40% Chardonnay en een unieke selectie van champagne- en wilde wijngisten voor haar 3 gistingen. Een bijzondere combinatie die niet toevallig tot stand kwam.

Smaakinnovatie door data inzichten

Beerhive.com is een digitaal platform waarop een community van meer dan 6.000 bierliefhebbers hun smaakinzichten over bieren deelt en samen bouwt aan een digitale biersmaakgids. Jan Paesen, biersommelier en oprichter van Beerhive.com / Vivabrews.be: “We zagen in de data van Beerhive dat het gros van vele Belgische brouwerijen en bierfirma’s toch vaak in hetzelfde smaakspectrum brouwt. We zien nog steeds heel veel kruidige ‘Tripels’ en de laatste jaren vooral veel hoppige zogenaamde ‘IPAs’ (Indian Pale Ales) opduiken. Door deze data anders te bekijken, ontdekten we smaakcombinaties, die nog nooit eerder waren gebrouwen."

Marc Kelgtermans, bio-ingenieur, brouwer en oprichter van Vivabrews.be: “Met de data inzichten van Beerhive besefte ik dat ik van bewandelde paden moest afgaan. Ik ging het beste uit mijn 20 jaar brouwervaring combineren en kwam zo heel snel op het kruispunt tussen bier en wijn.”

Viva Extra Brut heeft door de combinatie gerstemout, druiven, champagne- en wijngist een, voor bier uitzonderlijk, sprankelend, fruitig en licht zuur karakter met een droge afdronk. Dit maakt het een ideaal Belgisch alternatief voor Champagne, Cava of Prosecco. Bovendien is het aperitief door haar unieke brouwproces volledig glutenvrij.

Prijzenbeest

Het nieuwe brouwsel valt in de prijzen bij alle bierwedstrijden waaraan het tot dusver deelnam: Goud op de European Beer Challenge; Zilver (met 89/100) op de London Beer Awards en pas nog Brons op de zeer prestigieuze European Beer Star in bierland Duitsland. Het wordt ook geserveerd in enkele Belgische Michelinsterren-restaurants.

Internationale ambities

Jan Paesen: “België is een fantastische speeltuin voor bier, maar door haar enorme aanbod ook net een zeer moeilijke markt voor nieuwkomers en premium nichespelers. Ga naar de lokale bierhandel en je wordt direct overmand door keuzestress, aan prijsniveaus die in de buurt komen van frisdrank.”

Marc Kelgtermans: “We besloten dus om samen te werken met Flanders Investment & Trade (FIT) voor ondersteuning in ons exportplan. Via hun contacten bleek vrij snel dat er een sterke interesse was vanuit Singapore, Japan, Israël, USA en dichterbij vanuit UK & Spanje.”

Viva Brews werd weerhouden door de FIT-jury om België mee te vertegenwoordigen op haar koninklijke handelsmissies naar de meeste van bovenstaande landen. Het idee om via data inzichten te innoveren in een eeuwenoud Belgisch ambacht, viel letterlijk en figuurlijk in de smaak.

Begin volgend jaar hoopt Viva Brews geïnteresseerde investeerders en partners te vinden voor het schalen van deze internationalisering. Het laat zich hierin begeleiden door Start it @KBC in Leuven.

Lees meer over