Meer dan helft van Belgen houdt gezonde voornemens niet vol
Samen met iVOX peilde nākd. naar de goede voornemens van de Belgen voor 2022, maar werd er ook gekeken naar die van vorig jaar. Wat was voor de Belgen belangrijk? Hoelang hielden ze het vol? Waar ging het mis? En vooral: waarom ging het mis? Uit het onderzoek blijkt dat gezond eten een terugkerend goedvoornemen is. Zo is gezonder gaan eten het tweede meest genoemde goede voornemen. 63% daarvan gaat voor meer fruit en groenten, terwijl 56,3% minder wil snoepen en 41,7% meer wil gaan voor gezondere tussendoortjes.
De helft van de Belgen met ‘gezonder eten’ als voornemen, geeft echter aan dat ze deze niet heel het jaar hebben volgehouden. Een vijfde (20%) is hier naar eigen zeggen zelfs nooit aan begonnen of gaf het al op in het begin van het jaar. En dat om verschillende redenen. ‘We vinden geen lekkere alternatieven’ of ‘we verliezen er zo veel tijd mee’ of ‘we ontbreken hierover (betrouwbare) informatie’.
#doorbijten
Blue Monday, dit jaar 17 januari, is de dag waarop het wel al eens minder kan gaan en we onze voornemens al uit het oog beginnen te verliezen. Het ideale moment dus om iedereen te blijven motiveren en te voorzien van een houvast. Daarom lanceert nākd. vanaf dan samen met Sandra Bekkari en Sven Ornelis hun #doorbijten-campagne. Aan de hand van verschillende posts en stories moedigen ze iedereen aan om gezonder te snacken.