Leuven krijgt zijn eerste Tutjesboom

8 september 2022 | 15u47 | Gepost door redactie
Tutjes
Peuters die helemaal klaar zijn met hun tutje, kunnen die vanaf vrijdag 9 september in de eerste ‘Tutjesboom’ van Leuven hangen. Die komt in de sprookjestuin van ‘Fairy Tales’ te staan, een nieuwe winkel voor preloved kinderkledij, -boeken en -speelgoed in de Justus Lipsiusstraat. “In steden zoals Antwerpen, Aalst, Gent en Genk is een Tutjesboom al flink ingeburgerd, nu heeft ook Leuven eindelijk z’n eigen exemplaar”, zegt zaakvoerster Els Freys. “Een tutje afstaan, is voor vele kindjes een echte mijlpaal. Daarom krijgen ze ook een leuk diploma als ze straks hun tutje in de boom komen hangen.”

Het fenomeen van een ‘Tutjesboom’ bestaat al bijna 100 jaar in de Scandinavische landen, waar kinderen op driejarige leeftijd hun tutje massaal in zo’n boom hangen. Doordat een ‘Tutjesboom’ doorgaans goed volhangt, zien de peuters dat het ook andere kinderen gelukt is om afscheid te nemen van hun tutje. “En dat werkt aanstekelijk”, weet Els. “In ons land wordt er vaak nog traditioneel gewacht op Sinterklaas of de Paashaas om een tutje ‘mee te geven’. Maar dan zie je toch dikwijls dat het niet van de eerste keer lukt en het afscheid weer enkele maanden wordt uitgesteld. Dat is niet altijd bevorderlijk voor de ontwikkeling van tanden en spraak. Een Tutjesboom kan daarom een goed alternatief zijn, waar je elk moment van het jaar je tutje kan in hangen. In Vlaanderen vind je zulke bomen steeds vaker terug, en nu dus ook in Leuven.”

De ‘Tutjesboom’ komt in de tuin van ‘Fairy Tales’ te staan, een nieuwe kinderwinkel in het centrum van Leuven. “Voor de duidelijkheid: alle kindjes zijn er welkom en de toegang is uiteraard gratis. Peuters die langskomen, krijgen ook een leuk diploma. Het gaat tenslotte om een mijlpaal in hun jonge leven en daar mag een leuke herinnering tegenover staan.”

Preloved kledij, boeken en speelgoed

'Fairy Tales’ wordt volgens Els de place-to-be voor ouders die op zoek zijn naar kwaliteitsvolle, zogeheten ‘preloved’ kinderkledij aan betaalbare prijzen. “We spreken bewust over ‘preloved’ en niet tweedehands, omdat we willen benadrukken dat het om items gaat die niet zijn afgedragen of versleten, maar in zeer goede conditie zijn“, zegt Els. “Daarnaast bieden we ook alleen kledij aan van bekendere merken zoals ‘Filou & Friends’, ‘Cos I said so’, ‘Mayoral’,... en Belgische ontwerpers zoals De Melkbrigade, Dominique Ver Eecken, … Uit ervaring weten we dat deze kledij vaker met grote zorg is behandeld, omdat ze een centje meer heeft gekost.” Klanten zullen in ‘Fairy Tales’ trouwens ook preloved boeken en speelgoed vinden.

Zelf duurzaam verkopen via ‘Fairy Tales’

Bijzonder aan het concept van ‘Fairy Tales’ is dat de kinderwinkel quasi uitsluitend werkt met items die door andere ouders worden aangeboden. “We gaan graag op een duurzame manier te werk”, legt Els uit. “Als je kinderen kledij, boeken of speelgoed zijn ontgroeid, kan je er iemand anders een plezier mee doen en er nog een centje aan verdienen ook, door ze via ons te koop aan te bieden. Wij zorgen voor de presentatie en fysieke verkoop in onze kinderwinkel en houden we je via een persoonlijke weblink op de hoogte van het verloop. Eenmaal een item verkocht is, heb je recht op 40% van de opbrengst, de overige 60% gaat naar ‘Fairy Tales’.”

Steeds populairder

Het systeem lijkt alvast erg op online verkoopplatformen voor tweedehandskledij, die de jongste jaren heel wat succes kennen. “Maar het grote verschil is dat je hier als klant alles kan passen, voelen en bekijken vooraleer iets te kopen. Zo kom je dus niet voor verrassingen te staan en hoef je ook niets terug te sturen, wat ook duurzamer is”, zegt Els. “Daarnaast moeten verkopers hun kledij persoonlijk bij ons binnen brengen, zodat we ons meteen kunnen vergewissen van de kwaliteit.”

In tijden van bewuster omgaan met onze planeet en algemene prijsstijgingen (inflatie) wordt tweedehandskleding overigens steeds populairder. Mode-experts voorspellen nu al dat de tweedehandsmarkt in 2028 anderhalve keer zo groot zal zijn als de zogeheten fast fashion, nieuwe kleding waarvan de productiekosten laag liggen. “Als je weet dat er in België alleen al naar schatting jaarlijks 170.000 ton aan kleding gewoon wordt weggegooid, dan is het potentieel voor preloved kledij toch wel groot”, besluit Els.

Lees meer over