Dierenrechtenorganisatie Bite Back roept Lidl op om konijnenvlees uit de rekken te halen
Een tiental activisten van Bite Back kwam zaterdagnamiddag samen aan de ingang van het Lidl-filiaal in Leuven om aandacht te vragen voor het dierenleed achter de productie van konijnenvlees.
“Lidl profileert zich als een keten die dierenwelzijn hoog in het vaandel draagt. Daarom is het des te teleurstellender dat ze blijven bijdragen aan het leed achter konijnenvlees,” zegt Anthe Lainé, campagnecoördinator bij Bite Back. “Ondanks gesprekken met Lidl blijft het stil vanuit hun kant, en daarom voerden we opnieuw actie, deze keer in Leuven.”
"In januari werden er door dierenrechtenorganisatie Ongehoord beelden gemaakt bij Konzo, ‘de beste kwekerij van parkkonijnen’ van Vlaanderen. Uit die beelden, maar ook uit inspectieverslagen en cijfers uit de sector blijkt echter dat ook parkkonijnen geen rooskleurig leven leiden. Bijna 60% van de Vlaamse vleeskonijnen komt tegenwoordig uit parken, een nieuw huisvestingssysteem dat vanaf 2025 verplicht wordt, maar amper welzijnsvoordelen biedt ten opzichte van traliekooien. 1 op 4 konijnen sterft vóór het slachthuis – dit sterftecijfer bleef ongewijzigd sinds de introductie van het parksysteem.“
Bite Back roept Lidl op om een diervriendelijke keuze te maken en vanaf 2025 volledig te stoppen met de verkoop van konijnenvlees: “Lidl heeft eerder laten zien dat dierenwelzijn en duurzaamheid prioritair zijn voor hen. Dit is een kans voor de keten om die waarden kracht bij te zetten.” Lidl verlaagde recent de prijzen van plantaardige producten, wat volgens Bite Back aantoont dat er binnen het bedrijf nagedacht wordt over milieu en ethiek. “Het schrappen van konijnenvlees zou een logische volgende stap zijn,” benadrukt de organisatie.