De Kleine Prins viert 25-jarig bestaan
De Kleine Prins, het Leuvense accountantskantoor voor de non-profitsector, heeft met een uitgebreid event in Opek haar 25-jarig bestaan gevierd.
Het bedrijf heeft een 30-tal medewerkers in dienst en meer dan 600 vzw’s en stichtingen uit Vlaanderen en Brussel als klant, van grassroots-organisaties tot de grotere non-profits. De viering gebeurde in aanwezigheid van meer dan 100 mensen onder wie Leuvens burgemeester Mohamed Ridouani, die in zijn toespraak verwees naar het gelijknamige sprookje van Antoine de Saint-Exupéry. “In dit verhaal doet de auteur nadenken over wat je kan betekenen voor anderen. Door de organisaties boekhoudkundig te begeleiden stel je hen in staat zich meer te focussen op hun kerntaak en zich zo goed mogelijk in te zetten voor de samenleving”.
Bruno Deprins, de stichter van De Kleine Prins, schetste de enorme evolutie die de sector meemaakte in die 25 jaar. “In 1999 werd vanop een schraag in de slaapkamer het imperium van een tiental klanten gerund, internet stond in zijn kinderschoenen, veel organisaties hadden nog geen mailadres, het sturen van verslagen in enveloppes en het doorfaxen van documenten was legio… Vandaag zijn facturen en uittreksels digitaal, willen klanten permanent de vinger op de pols kunnen houden, niet elk kwartaal zoals vroeger”. Ook intern veranderde er heel wat. Zo wordt de vergaderingen online gevolgd door een AI, die de discussies samenvat, hoogtepunten en to-do’s aangeeft, tips geeft over de snelheid van spreken en aanstootgevend woordgebruik…
De Kleine Prins ijvert intern ook voor een goede work-life balance van zijn medewerkers. Zo mag men, indien nodig, meer betaald verlof genomen worden dan wettelijk kan. “Zowel de klanten als de collega’s moeten tevreden zijn. Zo lang dat dat het geval is mag je werken waar en wanneer je wil”, aldus Deprins. Werknemers krijgen ook extra betaald geboorteverlof en gespecialiseerde mentale ondersteuning in geval van een burn-out. Het bedrijf wil daarnaast ook de massale inzet van vrijwilligers bij de klantenorganisaties honoreren. Indien de organisaties hierin toestemmen wil het bedrijf in de toekomst in de jaarrekening en toelichting opnemen over de impact van vrijwilligers en deze op die manier zichtbaar maken. “In de Leuvense concertorganisatie Het Depot bijvoorbeeld presteren de 300 vrijwilligers gemiddeld 40 uren per jaar goed voor pakweg 300.000 euro of 5 extra voltijdswerkkrachten.”