Landen tegen het toekennen van hoger niveau aan N80 verbinding tussen Sint-Truiden en de E40

28 september 2022 | 11u10 | Gepost door christian.henn…
De kaart met de hoofdwegen

Conform het regeerakkoord en de beleidsnota Mobiliteit en Openbare Werken wordt in Vlaanderen een nieuwe wegencategorisering ingevoerd. De N80 van Hasselt tot Sint-Truiden werd geselecteerd als Vlaamse hoofdweg. Vanaf Sint-Truiden wordt het verkeer dan opgesplitst over de N3 richting Tienen (E40), de N80 richting Landen (E40) en de N3 richting Ans/Luik (E40). “Wij willen geen verbinding van de E40 met Limburg via de N80”, zegt burgemeester Gino Debroux van Landen.

Voor onze regio werden enkel de E40 en de E314 geselecteerd als Europese hoofdwegen. De N80 van Hasselt tot Sint-Truiden werd geselecteerd als Vlaamse hoofdweg. Vanaf Sint-Truiden knelt het schoentje. “We willen dat de N80 van Sint-Truiden naar Gingelom, Landen richting E40 als lokale weg behouden blijft en niet de categorie ‘bovenlokaal’ krijgt. We willen dus vermijden dat die weg in het mobiliteitsplan wordt opgegeven als verbinding tussen de E40 en Limburg. Dit zou te veel zwaar verkeer met zich meebrengen, o.a. door de dorpskernen van Wezeren en Walshoutem. Er moet nog overleg komen met de vervoersregio’s, en wij anticiperen hier al op, om ons bezwaar kenbaar te maken”

“Wij wachten de lopende gesprekken af binnen de vervoerregio’s omtrent deze kwestie maar het lokaal bestuur Landen en de gemeenteraad zijn unaniem akkoord om een bezwaar in te dienen tegen het voorstel om de wegencategorie van de N80 te verhogen”, aldus burgemeester Gino Debroux (L’anders).

Beter geschikt langs Tienen

Uit eerder onderzoek bleek dat de N3 ( Sint-Truiden – Tienen ) beter geschikt is om de verbinding te maken tussen Haspengouw en de E40.  Het lokaal bestuur Landen gaf dan ook het advies zowel bij de Vervoersregio Leuven alsook bij de  Vervoersregio Limburg om rekening te houden bij de eerdere studies en een hogere categorisering toe te kennen aan de N3 en niet aan de N80.

Binnen de vervoerregio’s wordt nu verder gewerkt om het dragend netwerk uit te werken. Eind 2022 zullen de Vervoerregioraden hun definitief advies geven, samen met het voorstel van het dragend wegennet.

Lees meer over