‘Stillere treinroute’ langs onze regio moet nachtrust van duizenden Vlamingen redden
Vanaf 8 december is België een eerste 'stillere spoorweg' rijker, deze loopt langs Diest, Aarschot en Leuven. Voorheen werd er enkel maar over geluidsarme goederentreinen gesproken.
De eerste stillere, Belgische goederenspoorweg zal van aan de Duits-Belgische grens in de richting van Hasselt verlopen. Dan rijdt de trein verder naar Diest en Aarschot. Daar wordt deze opgesplitst in één route die via Lier naar Antwerpen loopt. De andere route doet Leuven, Mechelen en Antwerpen aan. Daar worden beide trajecten weer samengevoegd en trekken ze in de richting van de Antwerpse haven.
“Concreet mogen spooroperatoren vanaf begin december 2024 op deze route alleen nog geluidsarme goederenwagons inzetten. Doen ze dat niet, dan mogen niet langer daarlangs rijden”, klonk het bij Frédéric Petit, perswoordvoerder bij spoorwegbeheerder Infrabel. “Deze stille spoorweg wordt geactiveerd op 8 december. We hebben geen idee hoeveel procent van de goederentreinen in de toekomst stil zullen worden. Deze maatregel zal geleidelijk aan worden ingevoerd en komt er op aandringen van de Raad van Europa. We zullen in de toekomst nog mogelijke routes moeten bekijken”, besloot Petit.
De traditionele gietijzeren remmen worden vervangen door composietremmen, dat vermindert het geluid drastisch. Dat zou liefst tien decibel schelen. Er zouden volgens Europees onderzoek om en bij de 22 miljoen mensen last van te lawaaierige treinen. In Vlaanderen zouden dat er enkele tienduizenden zijn. Ongeveer 10.000 Vlamingen worden er zelfs 'ernstig in hun slaap door verstoord'.