Provincie leidt anderstaligen naar lessen Nederlands

klaslokaal
In januari organiseert het Agentschap Integratie en Inburgering infomomenten voor anderstaligen om hen aan te zetten om lessen Nederlands te volgen. Vanaf 3 januari koppelt de provincie Vlaams-Brabant hieraan een Facebookcampagne. De advertenties, gericht op anderstalige Facebookpagina’s in 20 gemeenten, moeten de anderstaligen naar de juiste informatie over lessen in hun buurt leiden.

In januari zijn er nieuwe infomomenten voor anderstaligen waarop zij meer info kunnen krijgen over de lessen Nederlands in hun buurt.  “Via onze Facebookadvertenties worden de anderstaligen toegeleid naar de juiste webpagina met meer gedetailleerde info over deze lessen”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor het Vlaams karakter. De advertenties zijn opgesteld in het Frans, Engels en Roemeens. Het Roemeens werd toegevoegd omdat er veel Roemenen in de regio wonen. Ze zullen gedurende twee weken verspreid worden naar de Facebookpagina van personen in een andere taal dan het Nederlands. De advertenties moeten hen overtuigen om lessen Nederlands te volgen.

 

De Facebookadvertenties maken deel uit van de jaarlijkse NT2-campagne van de provincie Vlaams-Brabant, Agentschap Integratie en Inburgering en vzw ‘de Rand’. Het zwaartepunt van de campagne ligt bij de gemeenten die via hun eigen netwerken en verdeelpunten heel gericht een flyer zullen verdelen naar hun anderstalige inwoners. De campagne loopt in Aarschot, Asse, Beersel, Diest, Dilbeek, Grimbergen,  Halle, Landen, Liedekerke, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem,  Opwijk, Sint-Pieters-Leeuw, Tienen, Ternat, Tervuren, Vilvoorde en Zaventem. “Anders- en meertaligheid is voor steeds meer inwoners van Vlaams-Brabant een realiteit. In Vlaanderen is kennis van het Nederlands voor anderstaligen van essentieel belang voor een goede integratie in de lokale gemeenschap. Bovendien zorgt kennis van het Nederlands voor meer kansen op de arbeidsmarkt”, besluit gedeputeerde Gunther Coppens.

Lees meer over