Patrick werd opgelicht voor tienduizenden euro's: "De oplichter was zeer goed voorbereid"

Oplichting

De voorbije maanden waren er ook in het Leuvense en het Hageland heel wat fishing- en phishingmails in omloop, waarbij oplichters proberen geld van je af te ronselen, maar wat Patrick Theunissen (53) beleefde tart het ondenkbare. Hij werd opgebeld door de dienst fraude van Belfius, het nummer klopte, maar in plaats van hem te helpen met zogenaamde verdachte overschrijvingen maakte de beller de rekening van Patrick een pak lichter. “Het was zeer goed opgezet en heel doordacht uitgevoerd. Hoeveel ik precies verloor, vertel ik liever niet maar het gaat om meerdere tienduizenden euro’s.”

“De man aan de telefoon vroeg me of ik in de ochtend twee verrichtingen had uitgevoerd naar een persoon in Rusland voor een bepaald bedrag. In paniek zei ik neen, heb ik niet.

Hij stelde me gerust dat er niks van mijn rekening af was gegaan. Men had een poging ondernomen, maar ze konden de overschrijving tegenhouden. Ik ging vliegensvlug naar mijn computer en het eerste wat ik deed was via Google het telefoonnummer opzoeken van de dienst fraude, het nummer klopte. De man aan de andere kant was welbespraakt en rustig, hij wist waarover hij het had en hij stelde me gerust want, zo zei hij, er was nog niks gebeurd en we gingen alles samen rechtzetten. Eerst moest er een software geïnstalleerd worden zodat hij een scan kon doen van mijn pc, het virus zou immers nog aanwezig zijn. De man vroeg me of ik recent een mail van Liantis had gekregen,  mijn sociaal bureau waar ik regelmatig mails van krijg. Dat was inderdaad zo maar ik beantwoorde die mail niet en gooide hem in de prullenmand. Blijkbaar was het openen van de mail al voldoende. De oplichter vroeg me om die mail te bekijken en het webadres te controleren, het bleek inderdaad om een Russisch adres te gaan. “

Ter goeder trouw

Patrick was ter goeder trouw en de oplichter vertelde hem dat hij nu een scan zou doen van zijn systeem. “Hij vertelde me exact wat er aan het gebeuren was. Eerst werden mijn schermen zwart omdat hij een scan aan het uitvoeren was, later begreep ik dat hij intussentijd een scherm maakte dat hij mij vervolgens liet zien. Intussen vertelde hij me dat het geld nog op de rekening stond maar dat we de begunstigde en de aangemaakte 2 overschrijvingen moesten ongedaan maken. Ik opende mijn Belfius scherm en logde in met Itsme. Ik zag dat het saldo in orde was en dat daar twee verrichtingen in behandeling stonden van een paar duizend euro’s naar een onbekende persoon. De angst sloeg toe. Vanaf toen deed ik alles precies op automatische piloot.”

Om een lang verhaal kort te maken, Parick vertrouwde de man en deed precies wat die vroeg. Sterker nog wanneer hij aan het einde vroeg of hij elders nog een rekening had, vertelde Patrick hem ook dat. " Ik vroeg hem nog of hij dan niet voor Belfius werkte maar hij vertelde mij dat hij voor een onafhankelijk bedrijf werkte, een beetje zoals Card Stop." 

Opnieuw werd dezelfde procedure doorlopen, zogenaamd om er zeker van te zijn dat er daar geen problemen waren. “Bij de tweede bank zag ik dat er een aanzienlijk bedrag verdween van de zichtrekening, de man aan de andere kant van de lijn verzekerde mij dat hij het nodige zou doen, even later stond het bedrag er weer op. Hij vroeg me om alle apps te verwijderen op mijn gsm want deze zouden ook geïnfecteerd kunnen zijn. En nu het domste wat ik ooit heb gedaan en hetgeen waarvoor ik mij het meest schaam: hij vroeg om mijn bankkaart kapot te knippen. Er zouden al nieuwe onderweg zijn. Hoe naïef was ik op dat ogenblik? Pas wanneer hij had ingehaakt en ik besefte dat ik niets kon doen zonder bankkaart begon het te dagen. Ik belde mijn vertrouwde bank onmiddellijk op en ze zagen direct dat er twee grote bedragen van mijn rekening overgeschreven waren naar een ING bank in Spanje. Een medewerker van Belfius deed direct al het nodige wat gedaan moest worden, waarvoor eeuwige dank. Helaas kon hij me geen garantie geven of ik het geld ooit ging terug zien. Ik moest naar de politie gaan om klacht in te dienen. De tweede bank belde mij pas een dag later terug nadat ik hen had gecontacteerd om de oplichting te melden”, vertelt Patrick

Werk aan de winkel

Hoe dan ook tuimelde Patrick dus in de val van de oplichter. “Achteraf denk je natuurlijk hoe is het mogelijk en wordt er veel duidelijk maar op het moment zelf was ik in paniek. Het was ook zeer goed opgezet en goed voorbereid. Intussen vertrouw ik niemand nog, het gaat zo ver dat ik recent merkte dat facturen, die eerder per mail kwamen, nu in een portaal zitten, ik was meteen wantrouwig en dacht stuur ze maar per post.  Ik durf op dit ogenblik moment zelfs geen bankkaart meer in een automaat steken. We zijn intussen een week verder en intussen kan ik het ietswat plaatsen. De zoon van een collega overleed en dan denk je, er zijn echt wel ergere zaken in de wereld. Ik hoop dat ik met mijn verhaal andere mensen kan waarschuwen zodat zij niet in de val lopen. Als een politie-agent me, tijdens het verhoor, laat weten dat het dagelijkse kost is, dat de tijd van de Carrefour overvallen achter de rug is, dan staan de banken nationaal en internationaal voor een zware uitdaging. Banken zouden onmiddellijk een rekening moeten kunnen blokkeren waarop geld van oplichters werd overgemaakt.”