Andermaal een spoorloper gemeld, in 2022 vielen er hierdoor dagelijks 6 doden en 10 uur vertraging te noteren
Iets na het middaguur werd er een persoon in de nabijheid van de treinsporen in Herent opgemerkt. Een uur later, rond 13 uur verliep het merendeel van het verkeer terug normaal, maar vertragingen konden niet uitgesloten worden.
Jaarcijfers van Infrabel over 2022 wijzen erop dat door spoorlopen dagelijks zes doden vallen en er tien uur vertraging te noteren valt.
"De gevolgen hiervan zijn niet min. Het is en blijft een probleem ondanks de maatregelen die we hanteren om de mensen erop te wijzen dat dit levensgevaarlijk is. Men blijft de snelheid van een aankomende trein schromelijk onderschatten. We brachten al meermaals sensibiliseringsacties, we hebben camera's gezet, we werken intensief samen met de politie en veiligheidsagenten van Securail en plaatsen afsluitingen langsheen zo'n vijftig hotspots in België. Onze focus op het terrein ligt vooral op die hotspots, zo hebben we een grotere impact op levensgevaarlijke situaties", wist woordvoerder van spoorwegbeheerder Infrabel, Thomas Baeken. "Jammer genoeg is het menselijke gedrag vrij hardnekkig ondanks onze inspanningen. De voornaamste reden waarom aan spoorlopen wordt gedaan, is om een kortere weg te nemen, gevolgd door wandelen. De gevolgen zijn enorm gaande van zware verwondingen of zelfs een overlijden. Op vlak van verkeer is er veelvuldig sprake van vertragingen of kan het treinverkeer volledig stilgelegd worden. Het heeft een enorme impact op de regelmaat en de stiptheid van ons verkeer", besluit Baeken.
Enkel deze vrijdag waren er al twee spoorloper actief, namelijk in Wezemaal en ééntje in Aarschot.
2022 was geen grand cru jaar op gebied van spoorlopen. Na een lange periode van minder spoorlopers op het Belgische spoorwegnet is er, voor het eerst in vijf jaar, opnieuw een stijging van het aantal officiële meldingen van spoorlopers. Vorig jaar waren er liefst 649 gevallen, tien procent meer tegenover 2021. Ook het aantal dodelijke slachtoffers is gestegen: 6 tegen 5 een jaar eerder.
Uit de statistieken blijkt ook dat bijna de helft, namelijk 43 procent, van de spoorlopers dat doen tussen 15 en 19 uur. Grotendeels dus in de avondspits met een piek tussen 17 en 19 uur en dat is het drukste moment van de dag op het spoor. Vooral in juni zijn er veel spoorlopers en het gebeurt ook vaak op woensdagen en vrijdagen.
In 2022 liepen treinen 213.409 minuten vertraging op door spoorlopers. Omgerekend is dat gemiddeld 10 uur vertraging per dag. Een triestig record en bijna een verdubbeling in vergelijking met 2021 toen er 108.988 minuten vertraging geregistreerd werden.