Hoegaarden is zeer gehecht aan zijn wapenschild met bisschopsstaf
De marketing afdeling van het toenmalige Interbrew, nu ABInBev, had zonder iemand iets te vragen, nieuwe etiketten gemaakt, omdat de bisschopsarm hen te veel deed denken aan een trappist. Blijkbaar kenden ze de link niet van dit wapenschild met het prinsbisdom Luik, want het was van die bisschoppen dat Hoegaarden een keure kreeg. Vandaar de bisschopsarm getooid met manipel en bisschopsstaf in het wapenschild. Maar Interbrew had die vervangen door een schoof stro en dit werd overal op gedrukt: etiketten, glazen, pin's ...
De gemeente Hoegaarden wees Interbrew toen op het belang van dit wapenschild in de geschiedenis van Hoegaarden en het bier. Het was immers omdat Hoegaarden een enclave was van het prinsbisdom Luik in Brabant, dat Hoegaarden en het bier zo’n hoge vlucht genomen hebben. Er werden op het bier geen belastingen betaald, want als Luik een taks wilde heffen, zeiden ze bij Brabant te behoren en omgekeerd. Interbrew heeft dat toen begrepen en de brouwerijgigant kwam terug op de beslissing. Sindsdien siert de bisschopsarm en staf, naast een roerstok, weer het embleem van het Hoegaards bier.
Lees verder onder het logo
“Hoegaarden is sinds het laatste decennium van de vorige eeuw gekend in heel de wereld met dank aan het bier waarop het wapenschild prijkt. Overal staan twee in mekaar gewerkte emblemen op: de roerstok/moutstok en het Hoegaardse wapenschild met in letters ‘Hoegaarden’. Er is geen tweede symboliek , metafoor of slagzin mogelijk om beter te doen”, aldus Dodion en Pedjko.
Er kwam een nieuw logo voor Hoegaarden, maar uiteraard blijft het wapenschild behouden voor officiële documenten. In het nieuwe logo is er een duidelijke verwijzing naar de bisschopsstaf, en zelfs naar een glas Hoegaards bier.