Zelfgemaakte machine beantwoordt vragen van leerlingen

Deze blok bevat inhoud waarvoor je marketing-cookies moet toestaan. Cookie-instellingen aanpassen

Onder luid applaus werd deze voormiddag in basisschool De Kleine Prins in Diest een nieuwe machine voorgesteld, die vragen kan beantwoorden. De leerlingen van het tweede leerjaar hebben dit toestel zelf mogen bedenken. Daarbij kregen ze hulp van studenten van de PXL-hogeschool in Hasselt en leerlingen elektromechanica van de secundaire school De Prins in Diest.

De machine, die de Vrager werd gedoopt, past in het project MyMachine Vlaanderen. In twintig scholen gingen meer dan vierhonderd leerlingen aan de slag om een eigen ‘droommachine’ te ontwikkelen. Studenten uit het lager-, secundair en hoger onderwijs sloegen de handen in elkaar om samen tot één uitvinding te komen. Op die manier probeert de vzw achter MyMachine Vlaanderen de ondernemingszin, creativiteit, talentontwikkeling en STEAM-vaardigheden (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) van kinderen en jongvolwassenen te bevorderen.

Veel vragen

Het idee van de Vrager is afkomstig van de leerlingen van De Kleine Prins. In de klas mochten ze hun creativiteit de vrije loop laten en een machine tekenen die hen nuttig leek. Omdat de leerlingen met veel vragen zaten, is de keuze uiteindelijk gevallen op een apparaat dat hun vragen kan beantwoorden. Studenten van de lerarenopleiding aan de PXL-hogeschool vormden dit idee om tot een uitgewerkt concept waarmee de leerlingen elektromechanica van De Prins ten slotte aan de slag gingen. De kinderen van het tweede leerjaar kunnen nu al hun vragen kwijt in de Vrager. Wanneer het tijd is om een vraag te beantwoorden, schiet er een kwestie uit de machine. De leerkracht beslist dan of één kind de vraag moet beantwoorden, of de hele klas samen tot een antwoord moet proberen te komen in een kringgesprek.  

Een unieke ervaring

“De samenwerking met de kinderen was zeer aangenaam”, vertelt Maxime Van Waeyenberg die in haar derde jaar van de lerarenopleiding aan de PXL-hogeschool zit. Samen met medestudente Leen De Meulemeester heeft zij de ideeën van de kinderen tot één concept herleid. “De leerlingen waren super enthousiast en ze kwamen met heel creatieve ideeën aanzetten. Ideeën waar wij nooit zouden zijn opgekomen. Uiteindelijk hebben wij maar een beetje moeten bijsturen in de aankleding van de machine.” Voor de praktische uitwerking van het project werd dan weer een beroep gedaan op de vijfdejaarsstudenten van de richting elektromechanica aan de secundaire school De Prins. “Eindelijk konden we , tijdens de constructie van de Vrager, de theorie die we geleerd hebben in de praktijk toepassen. Om met zo’n grote groep mensen samen iets te verwezenlijken, dat is wel een unieke ervaring”, klinkt het bij hen.

Lees meer over