Vliegveld Les Burettes in WOII strekte zich uit over Meldert, Willebringen, Opvelp en Bevekom in WOII

Een vliegtuig uit WOII op een open bunker
In het Bevekomveld op de grens tussen Opvelp, Honsem-Willebringen en Meldert, net aan de taalgrens, zijn het niet enkel akkers die het landschap bepalen. Naast graften en diep getrokken holle wegen liggen er nog enkele oorlogsbosjes: het vergeten vliegveld ‘Les Burettes’. Door de ruilverkaveling Willebringen kwam hier verandering in, want vanaf nu staat een fantoomvliegtuig op een open bunker in Honsem, om iedereen aan deze episode uit de geschiedenis te herinneren. Een gelegenheid om dieper in te gaan op de geschiedenis van ‘Les Burettes’

Bosjes, graften en stroken beton zijn de laatste relicten van een Belgisch vliegveld dat door de Duitse bezetter overgenomen werd in 1940. Het vliegveld Les Burettes was oorspronkelijk volledig in gras aangelegd, maar de Duitsers goten er betonnen taxibanen: oorlogsbeton, gewoon op de grond zonder funderingen. In de loop der jaren zijn wel stukken van de taxibanen verdwenen, maar andere stukken blijven over, evenals enkele 'avioles', open bunkers waar vroeger de vliegtuigen werden gestald. Eind 1944 stonden in Meldert-Honsem verkenningsvliegtuigen, voor zowel tactische vluchten als fotografische verkenning, geparkeerd op die zogenaamde ‘avioles’. (Foto collectie Stas) De bunkers liggen vooral op grondgebied Willebringen.

Lees verder onder de foto

Het fantoonvliegtuig
Het fantoomvliegtuig geplaatst door VLM

Schijnvliegveld

Al vroeg in de oorlog op 26 mei 1940 verlieten de Duitsers met hun Luftwaffe ‘les Burettes’ en kwam er een tweede vliegveld (Le Culot) in Bevekom. Maar helemaal in onbruik geraakte het vliegveld “Les Burettes” niet. Het werd ook wel ‘Le Culot-Oost’ genoemd. Door de zware geallieerde bombardementen werd het een noodvliegveld, nuttig als een vliegveld in de omgeving zwaar beschadigd werd, een ‘schijnvliegveld’ om de vijand te mislijden. In het uitgestrekte plateau lagen er verschillende taxibanen, op grondgebied Meldert, Honsem en Opvelp en reeksen ‘avioles’. In sommige bunkers stonden zelfs houten vliegtuigen. In tegenstelling tot de landingsbanen waren de ‘avioles’ in beton. Deze open bunkers hadden geen dak en bestonden hoofdzakelijk uit aarden bermen, om bij inslagen van bommen en de daarbij behorende luchtverplaatsingen de schade aan de vliegtuigen te beperken. Na het vertrek van de Duitsers verleef de Amerikaanse USAAF op het vliegveld aan het einde van de oorlog.

Lees verder onder de foto

Vliegtuigen uit WOII
Vliegtuigen uit WOII

Verloren gevlogen

De laatste keer dat de geallieerde vliegvelden massaal zouden bestookt worden was tijdens de operatie ‘Bodenplatte’ in de ochtend van 1 januari 1945, een aanval op de geallieerde vliegvelden in België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk. Bij de gehele Duitse operatie werden zowat 1100 vliegtuigen ingezet, de laatste stuiptrekking van de Duitse luchtmacht namelijk operatie Bodenplatte op 1 januari 1945.De aanval mislukte omdat nogal wat piloten onvoldoende ervaren waren en omdat de Duitse eenheid JG4, die zowel “Le Culot” en “Les Burettes” moesten bombarderen, de weg kwijt waren boven de Ardennen. In totaal moesten een 18-tal Duitse vliegtuigen Le Culot bombarderen, maar een aantal van hun vliegtuigen werden neergehaald. Het vliegveld werd in 1946 definitief opgeheven. Bevekom werd wel verder uitgebouwd tot Wing 1. Het beton en de graften zorgden er voor dat de landbouwers niet konden ploegen en zo ontstonden er struwelen en bosjes.

Auteur Peter Celis behandelde in zijn boek ‘Fighters defending the Ardennes’over de luchtvaart in 1940-45 ook het vliegveld van Les Burettes in Meldert-Honsem. Daarin komt  de laatste stuiptrekking van de Duitse luchtmacht aan bod.

Lees meer over