Hoe gaan Belgen om met korting en koopmaanden in Q4?

16 december 2024 | 12u51 | Gepost door redactie
Solden korting

Het laatste kwartaal van het jaar is aangebroken en voor veel Belgen betekent dat een periode van slim winkelen. De feestdagen komen eraan, dus is er behoefte aan cadeaus, feestoutfits en gezellige decoraties. Tegelijkertijd willen ze ook bewust omgaan met hun budget. De kortingen zoals Black Friday en de eindejaarsopruiming spelen hierin dus een belangrijke rol. Wil je weten hoe? Lees dan snel verder. 

Black Friday verovert België

Hoewel Black Friday zijn oorsprong vindt in de Verenigde Staten, heeft deze dag inmiddels ook in België stevig voet aan de grond gekregen. Toch blijven Belgen doorgaans voorzichtig. Veel shoppers vergelijken prijzen vooraf en kijken kritisch naar de waarde van de deals. Online shoppen tijdens Black Friday is ook enorm populair geworden, omdat consumenten zo gemakkelijk kunnen schakelen tussen verschillende aanbieders om de beste kortingen te vinden. Het is niet zomaar een koopjesdag; vorig jaar werden er gemiddeld 475 transacties per minuut geregistreerd. Ongelooflijk, toch? In totaal spendeerden de Belgen samen online maar liefst 25 miljoen euro per uur.

Slim shoppen met kortingscodes 

Ook de zoektocht naar een kortingscode speelt in deze periode een belangrijke rol. Veel websites bieden speciale kortingscodes aan, waarmee shoppers extra voordeel kunnen behalen. Vooral tijdens Black Friday of Cyber Monday zijn deze websites erg populair. Ze zorgen er namelijk voor dat shoppers de best mogelijke deal krijgen bij hun aankoop. 

Eindejaarsopruiming blijft populair

De eindejaarsperiode is in België traditioneel een voor veel winkeliers ook een hoogtepunt. De opruimingsperiode gaat vaak in januari van start en trekt onwijs veel consumenten die op zoek zijn naar de beste deals na de feestdagen. Hier speelt dezelfde strategie, namelijk bewust aankopen doen en profiteren van tijdelijke kortingen.

Een win-winsituatie voor consumenten en bedrijven 

Wat deze koop maanden zo interessant maakt, is dat ze niet alleen voordelig zijn voor consumenten, maar ook voor bedrijven. Door aantrekkelijke kortingen te bieden, vergroten winkels hun zichtbaarheid en kunnen ook nieuwe klanten aantrekken. Het succes van de acties hangt ook af van de manier hoe je de acties naar buiten brengt. Consumenten zijn tegenwoordig zeer goed geïnformeerd en waarderen transparantie en échte voordelen. 

Conclusie 

De Belgische consument weet wat hij wil en hoe hij zo slim mogelijk kan winkelen. Of het nu gaat om een spontane deal of een goed overwogen deal: kortingen blijven een essentieel onderdeel van het koopgedrag. Door slimme tools zoals een kortingscode te gebruiken, kunnen de shoppers maximaal voordeel halen uit deze drukte.