Koppel lanceert start-up Insurgent Cold Drip met unieke koude koffie

23 April 2021 | 12u34 | Gepost door Anoniem (niet gecontroleerd)
Dat de coronacrisis een inspiratiebron kan zijn voor een nieuw avontuur, bewijzen Vic Dresen (33) en Annelies Goossens (34) uit Mechelen. Het koppel heeft de start-up Insurgent Cold Drip met eigen spaarcenten opgericht en zet daarmee Cold Drip Coffee op de (Belgische) markt: een gloednieuwe koude koffie gemaakt door koud water ongeveer 18 uur te laten druppelen op verse grof gemalen koffiebonen. Deze bijzondere techniek zorgt voor een dubbel zo hoog cafeïnegehalte dan een ‘normale’ koffie. Een volwassen en gezonde versie van de traditionele energiedranken dus, met enkel natuurlijke ingrediënten en zonder additieven. “We zijn een buitenbeentje op de markt van energiedranken en koude koffies. We willen het anders doen. Gezonder, natuurlijk en met een sterkere energieboost.”

Vanwaar komt het idee om jullie start-up Insurgent Cold Drip op te richten?

Annelies: “Tijdens de coronacrisis begonnen we met intermittent fasting (onderbroken vasten gedurende een bepaalde periode per dag) en gingen we op zoek naar drankjes die we in die vastenperiode mochten drinken. Zo kwamen we plots terecht bij Cold Drip Coffee. We stelden vast dat deze koffievariant heel populair is in Azië en de Verenigde Staten, maar in België nog helemaal niet. Zeker niet op grote schaal in de retail of horeca. Dat zagen we onmiddellijk als een unieke kans om Cold Drip op de Belgische markt te introduceren”

Vic: “We hadden, omwille van gedeeltelijke economische werkloosheid, ook meer vrije tijd. Daar houden we niet van, dus wilden we onze tijd nuttig besteden en investeren in onze ondernemersdroom.”

Naast Insurgent Cold Drip hebben jullie nog een voltijdse job. Hoe krijgen jullie dit allemaal gecombineerd?

Vic: “Ik werk als marketing manager bij Burger King en Annelies is leerkracht. Als we thuiskomen van onze hoofdjob begint onze tweede dag eigenlijk en werken we tot in de late uurtjes. Dat is pittig, maar we doen het allebei ontzettend graag. ”

Annelies: “We staan echt samen achter ons product. Insurgent Cold Drip is ook gewoon een product dat we zelf graag drinken en is een echte must-have in ons dagelijks leven geworden. Vic en ik zetten dit product dus vooral voor mensen zoals onszelf op de markt, omdat het gericht is op onze leefwereld.”

Jullie zijn dus je eigen doelgroep?

Vic: “Klopt. Met Insurgent Cold Drip willen we volwassenen met een drukke levensstijl, zowel privé als professioneel, aanspreken die regelmatig een (energie)duwtje in de rug kunnen gebruiken. Dat gaat van een chef-kok die zijn laatste shift doet tot ziekenhuispersoneel tijdens hun nachtdienst. En van de drukbezette manager tot de huismoeder/vader die de kinderen op woensdagnamiddag moet rondbrengen naar al die naschoolse activiteiten.”

Hoe zijn jullie concreet te werk gegaan om Insurgent Cold Drip op de markt te zetten?

Vic: “Na veel research te doen over Cold Drip hebben we al vrij snel een productiepartner gevonden die ons kon helpen met de ontwikkeling van onze eerste koffiesmaak Cold Drip Black. Tijdens dat proces hebben we dus veel koffies geproefd van verschillende koffiebonen met verschillende brandingen.

Annelies: “Ook al gebruiken we maar twee ingrediënten, water en koffiebonen, het moet wel volledig kloppen. Bij Cold Drip Coffee is de smaak van de koffiebonen en haar oorsprong sterk aanwezig. Met onze partner hebben we samen nagedacht over het juiste smaakprofiel. Onze keuze is gevallen voor de koffie van El Caracol, een kleine boerderij in El Salvador. De koffiebonen wordenop 1.700 m hoogte in de regio van Chalatenango geteeld door koffieboer José Barahona. Hij herinvesteert trouwens het meeste van de opbrengsten opnieuw in zijn boerderij en de lokale gemeenschap.”

Wat is er zo nieuw aan jullie product?

Vic: “Ten opzichte van bestaande producten en merken op de markt van energiedranken en ijskoffies, kiezen we met Insurgent Cold Drip voor een andere aanpak. Cold Drip Coffee bestaat, in tegenstelling tot energiedranken en ijskoffies, enkel uit water en koffiebonen. 100% natuurlijk dus. Het is kwaliteitsvolle koffie met een hoog koffiegehalte en meer cafeïne. In die zin zijn we met Insurgent Cold Drip dus echt wel een buitenbeentje op beide markten. We willen de rebel zijn en het anders en beter doen. Gezonder en met een sterkere energieboost.”

Annelies: “Onze Cold Drip Coffee is dus 100% clean. Daardoor is hij ook laag in calorieën. Slechts 7,5 kcal per 100 g. En die energieboost is echt wel een feit. Het cafeïnegehalte van een flesje Cold Drip Black (125 ml) is 100 mg en dat is 2 à 3 keer meer dan een ‘normaal’ kopje koffie. Je kan meteen weer verder nadat je een Cold Drip Coffee hebt gedronken zonder een dip te hebben en zonder schade aan je maag aan te brengen.”

Vic: “Trop is trop natuurlijk. Als normale volwassenpersoon mag je ongeveer 400 mg cafeïne per dag innemen. Je zou dus in principe 4 flesjes van Insurgent Cold Drip mogen drinken, maar wij raden aan om maximum tussen 2 à 3 flesjes per dag te drinken. Dan kan het sowieso geen kwaad. Je kan er bijvoorbeeld je dag mee starten in de auto en ’s middags nog eentje drinken om je namiddagdip te overwinnen en ’s avonds voor je sporttraining kan je je laatste flesje drinken en dan zit je safe.”

Wat willen jullie met Insurgent Cold Drip bereiken?

Vic: “Ons doel is om zo veel mogelijk mensen een natuurlijke energieboost te geven. Maar dat gaan we stapje per stapje aanpakken. We spreken nu vooral zelfstandige uitbaters en speciaalzaken aan waarvan we weten dat de uitbaters ook achter ons product staan. Zo worden onze koffies, naast onze webshop, momenteel verdeeld bij versmarkt Van Eccelpoel in Herentals. En daar zijn we heel trots op.”

Annelies: “Onze Cold Drip Black is een veelzijdig product, dus het kan bijvoorbeeld ook perfect in cocktails, ijs of desserten gebruikt worden. En in het najaar zullen we hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe variant lanceren met winterse kruiden.”

Tekst: Andries Haesevoets

Lees meer over