NMBS past openingsuren station Diest aan

1 februari 2021 | 15u18 | Gepost door dvdg.media@tel…
Station Diest
In heel het land werden diverse loketten van de NMBS gesloten wegens te weinig rendabel. In Diest wordt enkel in het weekend een aanpassing doorgevoerd.

Op diverse plaatsen in het land werden stationsloketten gesloten of beperkt in openingstijden. Ook voor het station van Diest werd gemeten wat de hoeveelheid werk er is aan het loket. Hier blijkt de 'dode' of niet-actieve tijd aan het loket 63% te bedragen op zaterdagen en dit cijfer loopt op tot 79% op zondagen.

Daarom heeft NMBS beslist om vanaf 1 maart 2021 de openingstijden van dit verkooppunt aan te passen. Concreet verandert er niets op weekdagen (open tussen 06.15 en 13.30 uur) of zaterdags (open tussen 07.00 en 14.15 uur). Op zondag zullen de loketten voortaan gesloten zijn.

Een affiche met de nieuwe openingstijden wordt begin februari uitgehangen in het station. De wachtzaal in het station zal openblijven tussen dezelfde tijdstippen als vandaag het geval is. Deze is al beveiligd met inbraakdetectiesystemen en/of monitoring op afstand. Bovendien zal er verhoogde waakzaamheid met het oog op sociale controle worden georganiseerd door bijkomende patrouilles van Securail. Indien nodig zal de samenwerking met de politie worden versterkt.

Bij een verwachte toename van de passagiersstromen, bijvoorbeeld in periodes met veel vrijetijdsverplaatsingen, kunnen er ook tijdelijk stewards worden ingezet in het station. Deze aanpassingen hebben uiteraard geen enkele invloed op het treinaanbod. Integendeel, in de periode 2020-2023 wordt het treinaanbod met 4,7% verhoogd en meer dan 1.000 bijkomende treinen per week zullen worden ingezet tegen 2023.

Zelfs met deze aanpassingen zal NMBS een groter aantal loketten blijven tellen dan in de buurlanden, in verhouding tot het gemiddelde aantal inwoners. Op die manier behoudt NMBS een veel hoger aantal loketten in vergelijking met de uitbaters in onze buurlanden (16% van onze stations bieden loketten aan, tegen 13% in Frankrijk, 4% in Nederland en 6% in Duitsland, zonder rekening te houden met de geplande sluitingen in de toekomst in die landen).

Lees meer over