Nadat scooter inreed op wagen trekken buurtbewoners aan de alarmbel: “Bestuurders wanen zich hier op Francorchamps"
Na het ongeluk afgelopen zondag, waarbij een scooter inreed op een stilstaande wagen, trekken enkele buurtbewoners van de Dorpstraat, het gedeelte net na de bebouwde kom, in Tielt-Winge, aan de alarmbel. “Heel wat autobestuurders denken dat ze op het circuit van Francorchamps zitten want ze vlammen hier als gekken en er gebeurden hier al meerdere dodelijke ongelukken doorheen de jaren. Afgelopen zondag nog reed een scooter in op een wagen. Die heeft heel veel geluk gehad want hij had evengoed dood kunnen zijn.”
De Dorpstraat verbindt de dorpskern met de E314 autosnelweg. “Sommigen denken dat ze al of nog op die autosnelweg zitten. Je mag hier 70 km per uur rijden maar velen trekken zich daar niets van aan en rijden sneller. Er gebeurden hier al heel wat ongevallen, een drietal met dodelijke afloop. Twee voertuigen belandden hier al in de wei en er was ook al een ongeluk waarbij de motor van het voertuig eruit werd gekatapulteerd en in de beek terechtkwam. Een vrouw die met haar hond wandelde op het fietspad, er is daar geen voetpad, werd ook aangereden en overleed aan haar verwondingen. Trouwens er is hier maar een fietspad aan één zijde van de rijbaan. Wanneer je richting dorpskern rijdt, is dat levensgevaarlijk”, vertellen enkele buurtbewoners die liever niet met hun naam in de media komen.
Lees verder onder de foto.
Laatste slachtoffer had veel geluk
Vorige zondag botste een scooter nog op een wagen die klaar stond om de oprit op te draaien. “De scooter reed ook aan een behoorlijke snelheid en de bestuurder heeft heel veel geluk gehad. Hij kwam met zijn scooter uiteindelijk in de gracht terecht en mistte, op een haar na, een duiker. Als hij daarop terechtgekomen was, had het wellicht veel slechter afgelopen voor hem.”
Wegversmalling nodig, net als camera’s en meer flitscontroles
Volgens de buurtbewoners is ook de lokale situatie een boosdoener. “Wanneer je van de dorpskern komt, gaat het bergop. Hierdoor zie je tegenliggers pas op het laatste moment. Ook richting autosnelweg is er een bocht waardoor je slechts beperkt zicht hebt op de rijbaan.”
Als het van de bewoners afhangt moet er een wegversmalling komen en/of camera’s. “Meer flitscontroles organiseren, helpt misschien ook wel. Aan het begin van de dorpskern hebben ze destijds een wegversmalling geplaatst en dat helpt, daar hebben de omwonenden sindsdien veel minder last. Ik houd mijn hart ook vast, nu er almaar meer elektrische wagen op de weg rondrijden, die hoor je zelfs niet aankomen.”
Lees verder onder de foto's.
24/24 en 7/7 controleren? Dan misschien overwegen om naar Rusland te verhuizen
Burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) heeft begrip voor hun bekommernissen maar een trajectcontrole vindt hij dan weer niet meteen een goede oplossing. “Velen rijden daar inderdaad te hard, zelf werd ik er ook een vijftal jaar geleden geflitst, dat geef ik grif toe. We zouden inderdaad de snelheid in het bovenste gedeelte van de Dorpstraat, daar waar je 70 mag, kunnen breken maar we moeten dat globaler aanpakken. Zo bijvoorbeeld zou je kunnen nadenken over beveiligde en eenvormige fietspaden in beide richtingen, zowel richting Tielt-Winge als Scherpenheuvel-Zichem. We moeten daar nog ontdubbelde riolering aanleggen en moeten bekijken wat mogelijk is. Van een trajectcontrole ben ik niet meteen voorstander. Wanneer je mensen 7 op 7, 24 uur op 24, gaat controleren, om te zien of ze niet eens iets fout doen, is het misschien een beter idee om naar Rusland te verhuizen. Bovendien staat er in het Nieuwe Testament dat wie zonder zonde is de eerste steen mag werpen. Ik merk dat wanner de politie een flitscontrole houdt de meeste overtreders in de straat zelf wonen of in één van de omliggende straten. In de gemeente vindt ¾ van de mensen dat er te snel gereden wordt maar wanneer ze achter het stuur zitten sakkeren ze over het feit dat ze her en der maar 30 of 50 km per uur mogen rijden. Begrijp me niet verkeerd want ik draag verkeersveiligheid hoog in het vaandel maar wanneer ik zie dat het vaak diegenen zijn die om een controle vragen, geflitst worden, stel ik mij vragen. Ik had er ooit eentje die kwam klagen over de verkeersveiligheid in de straat maar van wie justitie zijn rijbewijs levenslang had afgenomen omwille van zijn rijstijl. Dat neemt dus niet weg dat we moeten nadenken over ingrepen die de snelheid daar naar beneden kunnen halen maar dat is dan wel als alle bewoners die mening toegedaan zijn, niet enkelen.”