Nieuwe uurregeling De Lijn veroorzaakt hinder in Aarschot
De aangepaste dienstregeling van De Lijn, die op 6 januari werd ingevoerd, blijft voor problemen zorgen in Aarschot.
Vooral leerlingen kampen met vertragingen omdat de bussen niet aansluiten op de schooluren, wat leidt tot structureel te laat komen. Schooldirecties ondersteunen de oproep van de stad Aarschot om klachten te melden via mobiliteit@aarschot.be. “We steunen het initiatief van de stad, daarom hebben we een oproep via Smartschool verspreid richting leerlingen en ouders. We raden ouders aan om alternatieven te zoeken, maar leerlingen die door de situatie te laat komen, zullen we niet bestraffen”, zo meldt bijvoorbeeld de directie van het Sint-Jozefscollege.
De nieuwe regeling van De Lijn maakt deel uit van een breder vervoersplan van de Vlaamse overheid, gericht op basisbereikbaarheid en optimalisatie van het openbaar vervoer. Volgens de dienst mobiliteit van Aarschot, die het initiatief nam tot oprichting van het meldpunt na samenspraak met de diensten van De Lijn, zijn er tot nu een tiental klachten geregistreerd, terwijl ook buurgemeenten problemen melden op enkele lijnen. Het vermelde mailadres blijft bereikbaar tot 1 februari 2025.
Schepen van Mobiliteit Annick Geyskens (N-VA) benadrukt dat de stad de klachten zal verzamelen en bespreken tijdens de Vervoerregioraad van Leuven. “De nieuwe regeling vraagt om feedback, en we roepen inwoners op om problemen te blijven melden. “Ons doel is een openbaar vervoernetwerk dat aansluit bij de noden van onze stad”, zo verklaart zij verder. De Lijn blijft het nieuwe aanbod monitoren en belooft aanpassingen te overwegen op basis van de evaluatieperiode.