Herseltsesteenweg (N19) vanaf woensdag afgesloten tot eind 2023

Herseltsesteenweg
Op woensdag 21 september 2022, start het Agentschap Wegen en Verkeer met de herinrichting van de Herseltsesteenweg (N19) in Aarschot. Het stuk tussen de Kerkstraat en de provinciegrens met Antwerpen krijgt een nieuwe riolering, nieuwe fietspaden en veilige oversteekplaatsen. Tijdens de werken wordt de werfzone volledig afgesloten voor doorgaand verkeer. Fietsers en gemotoriseerd verkeer moeten een omleiding volgen.  

Eerder dit jaar werd de Herseltsesteenweg al eens volledig afgesloten voor het verkeer tijdens werken van de nutsmaatschappijen. Zij vernieuwden er toen de leidingen voor telecom, water en elektriciteit als voorbereiding op de wegen- en rioleringswerken.

Na een korte pauze gaat nu de herinrichting echt van start. Tot het najaar van 2023 wordt gewerkt tussen de provinciegrens met Antwerpen en het kruispunt met de Kerkstraat in Aarschot. Dit stuk van zo’n 700 meter wordt helemaal in het nieuw gestoken. Onder de grond komt een nieuwe riolering, boven de grond wordt de weg ingericht op maat van fietsers en voetgangers.

Op heel het stuk komen er ook veilige fietspaden en oversteekplaatsen.  Het kruispunt met de Oude Mechelsebaan wordt ook helemaal opnieuw ingericht zodat iedereen er veiliger de oversteek kan maken. 


Tijdens de werken blijft alleen plaatselijk verkeer naar huizen en handelszaken in de werfzone mogelijk. Fietsers moeten, tussen Aarschot en Herselt, volgen ook een korte omleiding om de werfzone heen volgen. Voor auto’s worden twee omleidingen aangeduid: eentje tussen Herselt en Aarschot en een andere tussen Ramsel en Aarschot. Zwaar vrachtverkeer moet omrijden via de E314 en E313, langs het klaverblad in Lummen. De maatregelen blijven gelden tot eind 2023.
“De herinrichting van de Herseltsesteenweg is een ingewikkeld technisch verhaal. De nieuwe riolering komt in het midden van de rijweg, maar op sommige plekken ook dwars onder de weg. Daarom is het heel moeilijk om in twee fases - eerst de ene weghelft, dan de andere - te werken en verkeer langs de werf te sturen. Bovendien zou het ook niet veilig zijn om verkeer langs de werken te laten rijden. De weg is niet breed genoeg voor een vereiste veiligheidszone naast de bouwput. Die putten moeten tot wel drie meter diep zijn om de nieuwe regenwaterafvoer aan te leggen. Hoewel het veel hinder veroorzaakt, is het volledig afsluiten van de Herseltsesteenweg dus de enige optie”, luidt het bij het Agentschap voor Wegen en Verkeer.

 

Lees meer over